'We hebben een eigen tv-show gemaakt van onze Zoom-meetings'

CEO Greet Boonen en oprichter Dominique Bastin van RainPharma.

Op het dieptepunt van de crisis hield driekwart van de winkels waar het cosmeticabedrijf RainPharma zijn verzorgingsproducten en voedingssupplementen verdeelt de deuren verplicht gesloten. Toch slaagde het Leuvense bedrijf er vorig jaar in de omzet te verdubbelen.

'We hebben onszelf 24 uur gegeven om overdonderd te zijn door wat er gebeurde', antwoorden Dominique Bastin en Greet Boonen, de oprichter en CEO van RainPharma, als we bij hen polsen hoe ze de voorbije maanden hebben beleefd. 'Maar dan hebben we meteen gezegd: niemand gaat hier failliet. We hebben snel belangrijke beslissingen genomen om ons bedrijf door deze crisis te loodsen.'

Onze streams zijn dan wel niet zo opwinden als Rock Werchter, we helpen er wel een aantal mensen uit de evenementensector mee aan werk.
Dominique Bastin
Oprichter RainPharma

Rainpharma verdeelt al elf jaar voedingssupplementen en huidverzorgingsproducten via een netwerk van schoonheidsspecialisten, kinesisten en apothekers. De producten van het bedrijf, dat ook een collectie met kookboekenschrijfster Pascale Naessens ontwikkelde, zijn verkrijgbaar bij zo'n 200 handelaars. 'Maar tijdens de lockdowns moest iedereen, op de apothekers na, de deuren sluiten en viel driekwart van ons netwerk weg', zegt Boonen.

De essentie

  • Het cosmeticabedrijf RainPharma verkoopt zijn voedingssupplementen en verzorgingsproducten via een netwerk van 200 handelaars.
  • Toen dat netwerk grotendeels dicht moest door de pandemie zette RainPharma volop in op interactieve meetings om het contact met het netwerk te behouden.
  • Het Leuvense bedrijf wist zijn omzet te verdubbelen in 2020 en ontwikkelde ook nieuwe producten.

Eigen tv-programma

'Om toch met onze handelaars en onze klanten in contact te blijven zijn we Zoom-meetings beginnen houden. Voor veel van hen zijn die meetings die we wekelijks op maandagmiddag organiseren een vaste afspraak geworden.'

Al is de term 'Zoom-meeting' niet meer echt op zijn plaats, vindt Bastin. 'We hebben een professionele studio gebouwd waar we echt een soort tv-show opnemen om nieuwe producten voor te stellen of advies te geven. Daarvoor konden we een beroep doen op de beste mensen uit de evenementensector, die ook platligt door de crisis. Het is misschien niet zo opwindend als Rock Werchter, maar we helpen zo toch ook een aantal mensen uit die branche aan werk.'

Zelf een webshop beginnen om het eigen gamma aan de man te brengen was geen optie, zeg Bastin. 'Dat zou ik zeer egoïstisch hebben gevonden. Ik kon dit bedrijf alleen maar beginnen omdat ik het vertrouwen kreeg van een aantal handelaars. Sommige van hen zijn me nog komen oppikken aan het station omdat ik geen wagen had nadat ik alle centen in dit bedrijf had gestoken. Nu zelf een webwinkel beginnen zou hetzelfde zijn als die mensen vertellen dat je alleen voor jezelf kiest. Wat we wel hebben gedaan is winkels leren hoe ze een webshop moeten runnen en hoe ze ondanks sluitingen in contact kunnen blijven met hun klanten.'

Voetbaden en afwasproducten in wijnflessen

Die aanpak rendeerde. 'We zijn er vorig jaar, ondanks corona, in geslaagd om onze omzet te verdubbelen', zegt Boonen. 'Ook voor de pandemie waren we sterk aan het groeien. In twee jaar ging onze omzet maal zeven. Tegelijk bleven we nieuwe producten ontwikkelen. Zo lanceerden we recent onze eigen voetbaden - zoek het maar op: nergens ter wereld vind je een mooi voetbad. Wij hebben dat nu wel, en meteen openden we zo ook een markt voor voetverzorgingsproducten.'

RainPharma hoopt zijn gamma verzorgingsproducten op termijn nog voort uit te breiden. Zo broedt Bastin ook op een huidvriendelijk afwasproduct. 'Al moet het meer zijn dan dat', zegt hij. 'Ik steek mijn afwasproducten nu diep weg in de kast omdat ik ze zo lelijk vind. Als we een eigen versie lanceren - ik reken op volgend jaar - moet die minstens zo mooi zijn als een wijnfles.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie