'We hopen op uitbundigheid in 2021'

Joachim Dewilde, Jolien Vandenbroele en zonen Titus en Mauro van Studio Flash.

De oude Heidelberg-drukpers van Studio Flash viel in maart plotsklaps stil. In de garage van de familiedrukkerij in Lokeren worden in normale tijden vrolijke en humoristische kaartjes met de hand gedrukt, maar van de ene op de andere dag bleven de bestellingen uit.

'We leveren aan winkels in heel Europa, maar die moesten overal sluiten. Alleen in Nederland waren ze open, maar daar kwam amper volk over de vloer. Dat was akelig. We voelden ons opeens heel fragiel', zegt Jolien Vandenbroele die samen met echtgenoot Joachim Dewilde het bedrijf runt. Ze doen alles zelf, van ontwerpen en drukken tot vertegenwoordigen en verdelen.

2020 diende zich nochtans beloftevol aan, met klanten in 28 landen en op alle continenten. Twee weken voor de lockdown kwam er een tweede werknemer bij omdat het bedrijf zo hard groeide. 'We hebben onze twee werknemers vrijwel direct tijdelijk werkloos gemaakt. Voor ons was het een grote opluchting dat dat kon. Samen met het overbruggingsrecht is dat een deel van onze redding geweest.'

Corona heeft ons bedrijf veranderd. We weten nu veel beter wat werkt en wat misschien plezant is, maar niet werkt.
Jolien Vandenbroele
Zaakvoerster Studio Flash

Achter de schermen werkte het koppel hard door. Tussen het oppassen op zonen Titus en Mauro in ontwierpen ze een nieuwe collectie kaartjes aan de keukentafel. In de zomer zetten ze sterk in op marketing, via advertenties op Instagram en een filmpje. 'Ik begrijp de uitdrukking 'Never waste a good crisis' nu volledig', zegt Vandenbroele. 'Corona heeft ons bedrijf veranderd. We weten nu veel beter wat werkt en wat misschien plezant is, maar niet werkt. Zo zijn we gestopt met ons zijproject, waarin we met ons papierafval vazen, kommetjes en notitieboeken maakten.'

Iedereen een webshop

De tweede lockdown slaat minder hard toe dan de eerste. 'Vroeger had bijna niemand van onze klanten een webshop en als ze er wel een hadden, zetten ze er geen kaartjes op. Kaartjes zijn echt iets voor winkels. Op webshops nemen ze veel plaats in voor wat ze maar opbrengen, was de teneur. Dat is helemaal veranderd. Nu heeft bijna iedereen een webshop, met onze kaartjes.'

Omdat mensen nu vaker lokaal en online kopen, is de omzet dit jaar vergelijkbaar met die van vorig jaar, zo'n 250.000 euro. Er zat nochtans meer in. 'Vorig jaar hebben we veel nieuwe klanten binnengehaald, wat we dit jaar normaal hard hadden moeten voelen. Nu proberen we gewoon te redden wat er te redden valt.'

Bepaalde markten zijn ze kwijt. 'De Franse en de Amerikaanse winkels zijn we verloren. Normaal gezien staan we ook een viertal keer per jaar op grote beurzen, wat erg belangrijk is voor de verkoop. Maar door corona konden een aantal belangrijke niet doorgaan.'

Toch gaan Vandenbroele en Dewilde 2021 optimistisch tegemoet, met hun tweetjes. In september moesten ze hun eerste medewerker ontslaan, de tweede vertrekt zelf. 'We hopen dat er geen derde lockdown komt, al zijn de winkels nu veel beter voorbereid. En hopelijk komt er wat uitbundigheid na de vaccins en laat iedereen zijn geld eens goed rollen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie