'We plukken topleerkrachten weg van de schoolbanken'

Cedric Koslowski, managing director bij WeZooz NV

Digitale Methode, een dochterbedrijf van Signpost, haalt 1 miljoen euro op om nog meer digitale leertrajecten te ontwikkelen. 'Corona was een katalysator.'

Alle draaiboeken ten spijt, hangt het woord afstandsonderwijs de jongste dagen weer in de lucht. Niet alleen wordt de herfstvakantie verlengd, het onderwijsveld discussieert over de vraag of digitaal onderwijs opnieuw moet worden ingevoerd in het secundair onderwijs. Voor WeZooz NV, dat met het project Digitale Methode een alternatief is voor klassieke handboeken, is dat alvast een meevaller. ‘Ons project vindt niet alleen door corona ingang, maar het was zeker een katalysator om nieuwe zaken uit te proberen. Nu de interesse is gewekt, willen we nog meer leerkrachten bedienen’, zegt managing director Cedric Koslowski.

De leerlingen konden thuis zelfstandig alles doorlopen, waardoor de leerkrachten bij wijze van spreken geen werk hadden.
Cedric Koslowski
Managing director WeZooz

WeZooz NV vormt de inhoudelijke poot van Signpost, marktleider in laptopprojecten op scholen. Via zijn aandeelhouders en een investeringskrediet van de bank Belfius haalt het ruim 1 miljoen euro op om een versnelling hoger te schakelen.

‘Het afstandsonderwijs tijdens de eerste golf heeft tot bewustwording geleid’, zegt Koslowski. In maart begon hij met gratis proefperiodes voor scholen. ‘Die hadden een streepje voor in de crisis. De leerlingen konden thuis zelfstandig alles doorlopen, waardoor de leerkrachten bij wijze van spreken geen extra werk hadden. Dat gaf ruimte om van op afstand de leerlingen individueel te ondersteunen, op te volgen en vragen te beantwoorden. Een eye-opener voor velen.’

Scholen die nog niet mee waren in het digitale verhaal moesten zelf aan de slag. ‘Maar zelf al die inhoud uitwerken is niet evident. Daar gaat een enorm proces aan vooraf om alle eindtermen goed te realiseren en te vertalen naar een digitaal leertraject met theorie, context en interactieve oefeningen om leerlingen te activeren’, zegt Koslowski.

Gaspedaal

Sinds 1 september hebben zo’n twintig scholen - goed voor 5.000 leerlingen - de klassieke hand- en invulboeken vervangen door die digitale methode. Op dit moment biedt het bedrijf vier vakken (wiskunde, Frans, Nederlands en natuurwetenschappen) aan in de eerste graad. Het wil dat uitbreiden naar de tweede graad én beginnen met leertrajecten voor aardrijkskunde en geschiedenis.

De feedback van onze deelnemende scholen was goed, maar er was vooral vraag naar meer vakken.
Cedric Koslowski
Managing director WeZooz

‘We hebben onze deelnemende scholen afgelopen weken bevraagd over wat ze van het platform vinden, de aanpak en het gebruik in de klas’, zegt Koslowski. ‘De feedback was goed, maar er was vooral vraag naar meer vakken. Dus hebben we gezegd: oké, dan duwen we het gaspedaal nog verder in.’

Met de nieuwe investering zullen een 50-tal gedetacheerde leerkrachten digitale leerinhouden ontwikkelen en het leerplatform slimmer maken. ‘Bij onze eerste versnelling in april beseften we al dat als we snel inhoud wilden maken, we topleerkrachten nodig zouden hebben. We wilden dat ze 100 procent konden focussen op de inhoud en dus niet daarnaast nog een lesopdracht hadden.’

Sinds september zijn een tiental leerkrachten gedetacheerd. ‘Hun directies zijn daar niet altijd even blij mee, omdat we hen letterlijk voor eventjes van de schoolbanken wegplukken.' (lacht)

Lees verder

Advertentie
Advertentie