'We vangen nu zelfs de warmte van de Londense metro op'

Roel Vandenbulcke, de CEO van Hysopt. ©Kris Van Exel

De Antwerpse starter Hysopt, die software ontwikkelt om verwarmings- en koelinstallaties efficiënter te laten werken, mikt op verdere groei in het buitenland na een kapitaalronde van bijna 2 miljoen euro. 'Na de eerste lockdown was er even paniek. Maar we merken dat bedrijven niet langer alleen naar financiële criteria kijken als ze een nieuwe installatie willen plaatsen,' zegt CEO Roel Vandenbulcke.

De technologie van Hysopt, dat ruim zes jaar geleden ontstond als een spin-off van de Universiteit Antwerpen, kan je nog het beste omschrijven als een 'vluchtsimulator' voor koel- en verwarmingsinstallaties.

Hysopt ontwikkelt niet alleen software waarmee complexe installaties op maat kunnen worden ontworpen voor ondernemingen, vastgoedcomplexen, ziekenhuizen of scholen. 'Met onze technologie kunnen we ook het gedrag van die installaties voorspellen', zegt CEO Roel Vandenbulcke. 'Daardoor kunnen we de werking efficiënter laten verlopen. We kunnen ook nagaan welke alternatieven er zijn en of je koel- of verwarmingssysteem het best draait op een warmtepomp, een ketel of op zonnepanelen.'

Vroeger hielden ondernemingen of organisaties vooral rekening met investerings- of operationele kosten. Nu wordt CO2-uitstoot ook heel belangrijk.
Roel Vandenbulcke
CEO Hysopt

Dat kan bedrijven tientallen procenten energie- en milieuwinst opleveren, stelt Hysopt. 'Onze technologie werd de voorbije jaren ingezet bij zo'n 200 projecten', zegt Vandenbulcke. 'Gemiddeld bleek de factuur 30 procent lager uit te vallen en daalde de CO2-uitstoot 40 procent.'

Hoewel de economische onzekerheid enorm is als gevolg van de pandemie, houden klanten steeds meer rekening met niet-financiële criteria als ze voor een nieuwe installatie kiezen. 'Vroeger hielden ondernemingen of organisaties vooral rekening met investerings- of operationele kosten. Nu wordt CO2-uitstoot ook heel belangrijk. Corona of niet, de klimaatdoelstellingen moeten hoe dan ook worden gerealiseerd.'

Europese druk

Europese bedrijven staan onder druk om meer rekening te houden met de milieu-impact van hun dagelijkse werking en hun strategie. 'Daar hebben we natuurlijk de wind in de zeilen', geeft Vandenbulcke toe. 'Pakweg 90 procent van de aanvragen die we binnenkrijgen, is voor duurzame verwarmings- of koeltechnologie zoals warmtepompen.'

Zette de coronacrisis een rem op het bedrijf? 'We hebben even de invloed gevoeld', zegt Vandenbulcke. 'Toen een jaar geleden de eerste lockdown begon, was er een korte paniekreactie. Werven werden een tijdlang stilgelegd. Maar vanaf augustus begon de markt weer aan te trekken.'

De zaken gaan zelfs zo goed dat Hysopt verwacht dat de omzet dit jaar verdubbelt naar 2,6 miljoen euro. Het bedrijf tankte vorig jaar 1,8 miljoen euro groeikapitaal bij het investeringsfonds QBic en bij PMV. Dat geld diende in eerste instantie om het verkoopteam uit te breiden. Nu schakelt Hysopt een versnelling hoger in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In het VK sleepte het bedrijf een tot de verbeelding sprekend contract met de Londense metro in de wacht. 'Als je door de gangen van de metro loopt, merk je dat het daar altijd warm is, zomer en winter. Dat komt door de warmte die de metrostellen creëren. Met onze technologie kan die warmte worden opgevangen en overgezet op een ander warmtenetwerk.'

De essentie

  • Het Antwerpse softwarebedrijf Hysopt ontwikkelt een 'vluchtsimulator' waarmee bedrijven hun koel- of verwarmingsinstallatie efficiënter laten werken.
  • De technologie zou de energiefactuur met gemiddeld 30 procent doen dalen en de CO2-uitstoot met 40 procent beperken.
  • Corona zette maar een tijdelijke rem op de groei. Bedrijven blijven ondanks de economische onzekerheid volop investeren in duurzaamheid, zegt topman Roel Vandenbulcke.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie