'We willen de nonkel auto van weleer zijn, maar in een digitaal jasje'

In de eerste maand verhandelde het platform 50 auto's voor een gemiddelde waarde van 15.000 euro. ©AFP

Met het onlineplatform Tuutuut wil autoveteraan John Calemeyn de autogarage om de hoek van weleer terugbrengen, maar dan in een modern digitaal jasje. 'Veel jonge mensen willen niet anders meer dan een auto kopen via het internet.'

John Calemeyn werkte lang als general manager en mede-eigenaar van een van de grootste concessiehouders van Mercedes-Benz, met meer dan 300 werknemers. 'Maar na twintig jaar in de wereld van de autoverkoop kwam ik tot het inzicht dat er voor mij weinig toekomst meer was in de klassieke autodistributie', zegt de West-Vlaming.

John Calemeyn.

Daarom richtte hij Tuutuut op, een onlineplatform dat meer wil zijn dan een pure marktplaats, zoals er al enkele bestaan. Sinds januari staat Tuutuut online, telt de start-up vijf werknemers en wordt hij begeleid door de incubator startit@kbc.

'We willen een kompas zijn voor de consument die zijn auto online wil kopen, we willen nonkel auto in een modern digitaal jasje steken', zegt Calemeyn. 'In de coronalockdown zijn zeven keer meer auto's online verkocht. Dit was mijn moment. Sommigen van hen keren na de pandemie terug naar de showrooms, maar velen zullen online blijven hangen. Dan is het belangrijk dat je de achtergrond van het voertuig kan checken, maar ook bijvoorbeeld de fiscaliteit kan nagaan. In ons hybride model koop en betaal je via de website, maar word je nog wel begeleid door een mens van vlees en bloed. Dat onderscheidt ons van bijvoorbeeld Autoscout.be.'

In de coronalockdown zijn zeven keer meer auto's online verkocht. Dit was mijn moment.
John Calemeyn
Oprichter onlineautoplatform Tuutuut

Een tweede doelgroep van Tuutuut zijn de onafhankelijke garagehouders, die vaak niet meer kunnen optornen tegen de grote concessiehouders van de autoconstructeurs en watervrees hebben voor digitale verkoop. Dat zijn er nog altijd 1.500 in België. Ze kunnen hun auto's te koop zetten op het platform, maar kunnen er ook een langetermijnrelatie opbouwen met de koper. Tuutuut biedt de koper een soort digitaal kanaal voor onderhoud, herstelling en eventueel ook tankbeurten. Wij staan garant voor de betrouwbaarheid van beide partijen.'

Tweeverdieners

Het autoplatform ging begin januari van start met de b2b-verkoop. 'Veel garagehouders vinden niet de juiste auto's om nieuwe klandizie te bereiken. Dat zijn vaak jonge tweeverdieners die geen bedrijfswagen meer krijgen, maar hun auto zelf moeten kopen. Die hebben geen behoefte aan fulloptionwagens, zoals die uit het leasingcircuit komen. Degelijke auto's vind je niet zo makkelijk in België, dus gaan we op zoek bij handelaars in het buitenland en bieden ze aan de garagehouders aan. Die kunnen zo een nieuw marktsegment aanboren.'

Tuutuut haalt vooral inkomsten uit een vaste fee van 250 euro per verkochte wagen. 'Dat is laag genoeg om geen wezenlijke impact te hebben op de totale verkoopprijs. Ons businessmodel mikt op grote volumes.'

In de eerste maand verhandelde het platform 50 auto's voor een gemiddelde waarde van 15.000 euro. 'Ik wil tegen eind 2022 uitkomen op 500 auto's per maand, of 5.500 per jaar. Als je weet dat elk jaar 550.000 tweedehandswagens worden verkocht, dan mik ik met Tuutuut op maar 1 procent van die markt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie