'We zijn teruggevallen op 50 procent van normale bezetting'

Jan Dejonghe, CEO van Abriso-Jiffy. ©Brecht Van Maele

Voorlopig alles ongeveer onder controle. Die gedachte komt op als we CEO Jan Dejonghe uithoren over de gevolgen van de coronacrisis voor de West-Vlaamse verpakkings- en isolatiespecialist Abriso-Jiffy.

De naam Abriso-Jiffy zegt u misschien niet veel, maar de producten van het bedrijf kent u wel. Het maakt isolatiematerialen en beschermende verpakkingsmaterialen voor het transport van diverse materialen. Denk aan plasticfolie met 'belletjes' of isolerende schuimomhulsels.

Net als veel andere bedrijven kampt Abriso-Jiffy sinds de corona-uitbraak met veel afwezigen op de werkvloer. 'In maart was het personeelsbeheer een probleem. Veel mensen waren afwezig door angst. In april zullen de meeste 'zieken' terug zijn, maar zullen we minder bestellingen hebben', zegt CEO Jan Dejonghe. Hij is een telg van de gelijknamige familie die ooit eigenaar was van het diepvriesgroentebedrijf Pinguin (nu een deel van het beursgenoteerde Greenyard).

Het personeel dat aan het werk is, wordt gevraagd alle voorzorgsmaatregelen - afstand houden, handen regelmatig wassen en ontsmetten - strikt na te leven. Heftrucks worden bij iedere ploegwissel ontsmet. Sommige werknemers dragen mondmaskers en/of gezichtsbeschermers.

We kunnen deze periode wel overbruggen. We zijn een sterke groep met een gezonde rentabiliteit en financiële reserve. En ons risico is voldoende gespreid.
Jan Dejonghe
CEO Abriso-Jiffy

Veel administratieve medewerkers werken van thuis uit. Dejonghe komt regelmatig op de werkvloer om de mensen een hart onder de riem te steken. 'We zijn teruggevallen op 50 procent van de normale bezetting.'

Italië

Ook in de Italiaanse vestiging is dat het geval. 'Die ligt op 5 km van Codogno, waar de corona-uitbraak begon. Onze medewerkers zijn nog allemaal gezond en aan het werk, zij het in een verminderd regime.'

De productie gaat voort, want de aanvoer van materialen zit voorlopig goed. 'Gelukkig. Veel van onze verpakkingen zijn nodig om levensnoodzakelijke producten te beschermen tegen beschadiging, hitte, koude en water. We moeten blijven produceren om de supplychain van producten niet in het gedrang te brengen', zegt Dejonghe.

De coronacrisis hakt wel in op de volumes. De omzet is fors teruggevallen. Maar Abriso-Jiffy - vorig jaar ontstaan nadat Abriso het Italiaanse Airpack heeft overgenomen - is volgens Dejonghe stevig genoeg om de crisis te doorstaan. 'Wij zijn een sterke groep met een gezonde rentabiliteit en financiële reserve. We hebben 1.600 medewerkers op 18 productiesites in 11 landen en leveren aan 5.000 klanten in alle sectoren. Ons risico is voldoende gespreid.'

Aan financiële steun heeft de groep dan ook geen nood. Al rekent Dejonghe erop dat de banken zich flexibel opstellen als het bedrijf sommige financiële beloftes dreigt niet te kunnen nakomen.

De Tijd startte deze week een nieuwe rubriek: Ondernemen in coronatijden. Daarin laten we elke dag een bedrijfsleider aan het woord over hoe hij/zij deze crisis het hoofd biedt.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie