‘Zelfs onze klanten van het eerste uur wandelen nu digitaal door de galerij’

De Lokerse kunstgalerij De Vuyst is nu ook volledig virtueel te bezoeken.

Tienduizenden euro’s betalen voor een kunstwerk dat je enkel online hebt kunnen bezichtigen. Het lijkt allesbehalve evident. Maar de Lokerse kunstgalerij De Vuyst heeft er alle vertrouwen in dat de online veiling die ze volgend weekend organiseert een succes wordt.

De Oost-Vlaamse galerij bracht 600 stukken samen van Belgische en internationale artiesten. Topstuk is ‘La terrasse de café’ van de Franse abstracte schilder Auguste Herbin, dat tot 340.000 euro moet kunnen opleveren. Andere stukken die in het oog springen, zijn een sculptuur van Berlinde De Bruyckere en een doek van de schilder Pierre Alechinsky, waarvan de hoogst geschatte veilingprijzen werden vastgelegd op respectievelijk 140.000 en 300.000 euro.

Op zich is de veiling ongeveer even groot als de andere bij De Vuyst. Maar door de coronacrisis krijgt alles natuurlijk een andere twist. Kunstverzamelaars kunnen niet ter plaatse een bod uitbrengen. Alles verloopt deze keer op afstand: via een online veiling, telefonisch of door vooraf schriftelijk een bod uit te brengen.

In de aanloop naar de veiling organiseert De Vuyst een online kijkmoment. ‘We hebben al onze zalen nu online gezet', zegt Stefanie Vets van de Oost-Vlaamse galerij. ‘Mensen kunnen dus volledig digitaal wandelen doorheen alle stukken die we aanbieden. Afgelopen zomer hadden we al een zaal online opengesteld. Nu hebben we een hele virtuele tour uitgewerkt, waarbij je gedetailleerde info bij elk werk aan de muur krijgt. Een hele klus voor onze huisfotograaf, maar het heeft succes. We krijgen heel veel positieve reacties, ook van klanten van het eerste uur die anders wel naar onze galerij waren gekomen.’

We blijven papieren catalogi aanbieden. Onze klanten zien die als een verzamelobject. En het is natuurlijk ook een vorm van reclame.
Stefanie Vets
Medewerkster Galerie De Vuyst

In september organiseerde De Vuyst voor het eerst een online veiling, waarbij werken van Raoul De Keyser, James Ensor en Michael Borremans met succes werden verkocht. ‘We waren waarschijnlijk de laatste galerij in België die overschakelde naar online veilingen’, vertelt Vets daarover. ‘Maar de reacties zijn positief. We zien het ook als een manier om ons internationale publiek nog beter aan te spreken. Tegelijk helpt het om Belgische kunstenaars beter te promoten in het buitenland, omdat je een publiek kan aanspreken dat anders minder snel tot hier zou komen.’

De kans is dan ook groot dat de galerij virtuele rondleidingen en veilingen blijft aanbieden als de coronacrisis achter de rug is. Al betekent dat niet dat het huis zijn oude manier van werken meteen helemaal overboord gooit. ‘We blijven papieren catalogi aanbieden. Grote veilinghuizen zoals Sotheby’s bouwen dat af. Maar hun catalogi konden nog amper door de brievenbus. Wij blijven ze drukken. Onze klanten zien die als een verzamelobject. En het is natuurlijk ook een vorm van reclame.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie