FOD Binnenlandse Zaken: inspelen op digitale verwachtingen

Binnenlandse Zaken is onder meer bevoegd voor het crisiscentrum dat actief is in de strijd tegen terreur. ©BELGA

Een van de twee genomineerden voor de prijs van Federale overheidsorganisatie van het jaar is de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken, die onder meer in het nieuws komt door de vluchtelingencrisis en de strijd tegen de terreur.

De federale overheidsdienst binnenlandse Zaken is actief op verschillende vlakken. Hij beschermt burgers bij ongevallen, rampen of catastrofes, beheert het crisiscentrum dat zijn rol voluit speelde tijdens de terreurdreiging, staat in voor de migratiestromen via de Dienst Vreemdelingenzaken, werkt rond veiligheid en preventie en staat ten dienste van de identiteit van de burger, met bevoegdheden als de elektronische identiteitskaart en het rijksregister.

De uitdagingen waren de jongste jaren niet min. Ondanks een afbouw van de middelen slaagde de dienst erin een antwoord te bieden op de terreurdreiging en de migratiecrisis. Tegelijk nemen de verwachtinspatronen van de burger toe door de digitalisering. Binnenlandse Zaken speelt daar op in door klantgerichte toepassingen te ontwerpen, zoals BE-alert en de app 112.

Veel wordt verwacht van het zogeheten 'Mijn Dossier', waarbij de burger via een persoonlijk dossier onder meer online attesten aan kan vragen. Dat leidt tot 500.000 minder verplaatsingen voor de burger. Binnenlandse Zaken wil nog verder gaan op dat vlak en is niet vies om daarbij innovatieve methodes te gebruiken, zoals hackathons (bijeenkomsten waarop softwareontwikkelaars brainstormen over nieuwe toepassingen), een innovatiemanager en bezoeken aan de priv├ęsector om te gaan kijken wat de dienst daar kan leren.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect