1

WALT DISNEY | Operatie Disneyflix

©The Walt Disney Company Switzerland / Pixar Animation Studios

‘Voortaan gaan we rechtstreeks naar de consument.’ Dat zo’n uitspraak in de directiekamer van pakweg een kledingmerk of een koffiecapsulefabrikant valt, daar kijkt de Rekenmeester niet meer van op.

Maar als de mediabonzen in Hollywood het ‘direct to consumer’-model gaan prediken, durven we toch te gewagen van een spreekwoordelijke aardverschuiving.

‘Geen enkel groot mediabedrijf heeft op korte termijn geen plannen om rechtstreeks naar de consument te gaan’, verklaarde Lachlan Murdoch, de voorzitter van het mediaconcern 21st Century Fox, onlangs op een conferentie. Bij concurrent Disney verkondigt grote baas Bob Iger al maanden dezelfde boodschap.

Hollywood voelt dan ook de hete adem van Silicon Valley, waar technologische spelers als Netflix, Amazon en Hulu al langer begrepen hebben dat de consument zelf de controle wil nemen over zijn mediaconsumptie. Wie wil nu nog twee jaar wachten tot een nieuwe film of serie eindelijk op tv wordt vertoond, als je voor een vast maandbedrag kunt zien wat je wilt en wanneer je het wilt?

Disney heeft dat model lang afgehouden omdat het minder oplevert dan het klassieke distributiemodel, waarbij content in ‘schijfjes’ werd vermarkt. Maar Iger is nu toch vastbesloten om, voor hij in 2019 met pensioen gaat, van Disney zelf een ‘platform’ te maken. In augustus besliste hij om Netflix vanaf 2019 niet langer te voorzien van content en de concurrentie aan te gaan met eigen streamingplatformen.

60 miljoen
Met Sky zou Disney er in Europa in een klap ruim 60 miljoen tv-abonnees bijkrijgen.

Vandaag maakt Iger zich klaar voor de volgende stap in dat grote masterplan: nog meer content verwerven die hij kan verpakken tot interessante formules om mediaconsumenten in de hele wereld te verleiden. Iger heeft daarvoor zijn oog laten vallen op een groot deel van 21st Century Fox, het audiovisuele concern van de familie Murdoch. Over de megadeal wordt al weken gespeculeerd, maar waarnemers denken dat de overname volgende week eindelijk rond kan zijn.

De deal, met een prijskaartje van 50 à 60 miljard dollar, kan wereldwijde repercussies hebben. Disney is in de eerste plaats uit op de filmstudio 20th Century Fox, maar zou ook zijn internationale voetafdruk aanzienlijk vergroten.

In de groeimarkt India zou Disney er het tv-netwerk Star bijkrijgen, dat een bereik heeft van zowat 650 miljoen kijkers. Ook de Europese betaal-tv-groep Sky (met zenders in onder meer het VK en Duitsland) maakt volgens insiders deel uit van het pakket, al zijn daar nog wat vraagtekens bij. De Murdochs hebben nu slechts 39 procent van Sky in handen en proberen de rest van de aandelen te kopen, maar daar kan de Britse mededingingsautoriteit nog een stokje voor steken.

De Britten lopen niet meer echt warm voor de familie Murdoch, sinds enkele jaren geleden bekendraakte dat hun Britse tabloids jarenlang de telefoons van tientallen mensen hadden afgeluisterd. Bovendien leeft de vrees dat de nieuwsmedia van Sky omgevormd worden tot een kloon van de Amerikaanse ‘Trump-zender’ Fox News. Dat niet de Murdochs, maar Disney op termijn de plak zal zwaaien bij Sky, kan misschien helpen om de Britten te vermurwen.

Gesponsorde inhoud

Partner content