E-auto kampioen

De elektrische VW Golf. ©BELGA

In Noorwegen moet je al goed gek zijn om nog met een benzineauto rond te toeren. Een nieuwe elektrische VW Golf (27.500 euro) kost er minder dan een Golf met verbrandingsmotor (31.000 euro), een Tesla ‘amper’ 66.000 euro. En met een e-auto mag je in Noorwegen gratis in de parking en op de ferry. Bovendien betaal je geen wegenbelasting en geen tol, kan je gratis je batterij opladen en mag je in de stad op de busbaan.

Noorwegen is dan ook dé kampioen van de e-auto bij uitstek. De e-Golf is de populairste nieuwe auto. Dat heeft alles te maken met de miljarden aan subsidies die de overheid uittrekt om tegen 2025 alleen nog nieuwe uitstootvrije auto’s toe te laten. Vorig jaar reden in Noorwegen 150.000 e-auto’s rond. Volgens de recente Nordic EV-barometer (electric vehicle) komen er dit jaar nog eens 71.000 bij. Een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar en gelijk aan 45 procent van het nieuwe wagenpark.

En België? Dat staat nergens. Hier werden vorig jaar 2.713 elektrische auto’s ingeschreven. Het was weliswaar een stijging met een derde - een op de drie was een Tesla - maar amper een half procent van de totale autoverkoop (zoals in de helft van de West-Europese landen trouwens). De Belgische appetijt voor de elektrische auto is bedroevend. Van het Vlaamse subsidiepotje van 5 miljoen euro bleef vorig jaar 3,8 miljoen onaangeroerd. Slechts 321 mensen dienden een aanvraag in voor 4.000 euro steun.

Dat de Belg er niet warm voor loopt, is begrijpelijk. Een elektrische auto is in ons land nog altijd veel duurder dan een gewone auto en het aanbod is beperkt. Lees: de autoproducenten zijn niet klaar.

45%
elektrische auto's
Van alle nieuwe auto’s die dit jaar in Noorwegen worden verkocht, zal 45 procent elektrisch zijn.

In Noorwegen zijn er wachttijden van meer dan een halfjaar. Dan is er nog het Belgische fileprobleem - met een dure e-auto sta je er ook in - en de ontoereikende laadpaleninfrastructuur. Veel Belgen schrikken ook nog terug van de beperkte actieradius van de batterijen en de lange laadtijd. Laat dat nu juist een van de euvels zijn waar het Belgische Umicore met zijn nieuwe batterijlegeringen voor lithium-ion batterijen een mouw probeert aan te passen. Umicore ziet Europa trouwens niet direct de Noorse toer opgaan, hoe graag het dit als toeleverancier voor e-auto’s ook zou willen. Het Belgische materiaaltechnologiebedrijf schat de verkoop van elektrische en hybride auto’s in 2025 op 15 à 25 procent.

Los daarvan lijkt het nieuwe subsidiebeleid dat Europa op poten wil zetten om hier een innovatieve batterijensector in het leven te roepen een verstandiger manier om de elektrische auto te stimuleren dan de stimuli die Noorwegen toepast. Ook Umicore zou daarvan kunnen profiteren door de bouw van een grote Europese batterijmaterialenfabriek.

In Oslo klaagt iedereen nu al steen en been over het feit dat de ‘rijke Tesla-rijder’ de normaal filevrije busbaan overbelast. Volgens veel Noren haalt de Noorse overheid met haar belastingvrije e-auto bovendien het paard van Troje in de stad. Dat neemt niet weg dat ons land een flink tandje mag bijsteken. Tegen 2020 wil Vlaanderen 60.000 elektrische voertuigen op de weg maar daarvoor moeten eerst 5.000 extra laadpalen worden geïnstalleerd.

BMW verwacht dat de volgende generatie elektrische auto’s vanaf 2021 goedkoper wordt en dat batterijen een rijbereik van 500 kilometer hebben. Misschien dat de Belg dan makkelijker toehapt om elektrisch te gaan cruisen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content