Enveloppe

©REUTERS

Een enveloppe met een centje in. Wij geven het aan pete- of metekind als hij of zij de klip van de nieuwjaarsbrief rondde. De Chinezen kennen de enveloppe ook, en strooien er gretig mee in het rond. Hóngbao - vertaald rode enveloppe - is de Chinese traditie om elkaar geld toe te stoppen bij feestelijkheden.

Het Chinese nieuwjaar, dit jaar op 16 februari, was goed voor een nieuwe golf enveloppes. Maar niet op papier. Tencent - een van ’s lands internetgiganten - zette een digitale turbo onder Hóngbao, op een manier die aantoont dat China digitaal niets meer te leren heeft.

Via de alles-in-een-app WeChat, eigendom van Tencent, kunnen Chinezen al een paar jaar digitale rode envelopjes rondsturen. Het is een techniek die de 980 miljoen gebruikers van WeChat gretig omarmen. 768 miljoen Chinezen kregen of gaven ditmaal geld. Volgens Tencent was er zelfs iemand die 2.723 envelopjes kreeg.

Maar WeChat is meer dan enveloppes, het is de Chinese ‘way of life’. Tijdens de zes dagen durende nieuwjaarsvakantieperiode verstuurden gebruikers 230 miljard berichten aan elkaar. Ze plaatsten ook 3 miljard statussen op hun profiel en speelden massaal minispelletjes.

768 miljoen
768 miljoen Chinezen kregen of gaven ‘rode enveloppes’ via WeChat.

Die spelletjes hielden op een gegeven moment 28 miljoen gebruikers tegelijk in de ban. Met al die digitale activiteit is het zeer de vraag of er aan de nieuwjaarstafel überhaupt nog een woord met de disgenoten gewisseld werd.

Het Chinese nieuwjaar onderstreept dat Tencent het bedrijf van de grote getallen is. Maar dat verklaart niet waarom Tencent in beurswaarde zijn westerse rivaal Facebook overtreft. Facebook biedt met de apps Facebook (2,1 miljard gebruikers), Messenger (1,3 miljard), WhatsApp (1,5 miljard) en Instagram (800 miljoen) ook een mix van berichten, sociale media, multimedia en gaming aan.

En toch is Tencent 541 miljard dollar waard voor beleggers en Facebook ‘maar’516 miljard dollar. Dat verschil is mogelijk te danken aan de dienst die de Hóngbao-gekte mee mogelijk maakte: Weixin Pay. Weixin is de Chinese naam voor WeChat. De betaaldienst is voornamelijk voorbehouden voor Chinese burgers.

Weixin Pay is de lijm die Tencents enveloppe doet plakken. Chinezen hebben cash al lang achter zich gelaten en de kredietkaart overgeslagen. Betalen doen ze bijvoorbeeld via de Weixin Pay-dienst, door een QR-code te scannen. Zelfs de vele straatventers in Peking hebben zo’n QR-code om te innen.

De markt van mobiele betalingen is immens in China. In 2016 bedroeg ze zo’n 5.500 miljard dollar, volgens de Chinese marktonderzoeker iResearch. En elke keer dat iemand via Weixin Pay-dienst zijn dagelijkse portie baozi (gevulde deegbolletjes) betaalt, begeeft hij zich in het Weixin-WeChat-universum.

Dat universum breidt nog uit. Bij de jongste kwartaalresultaten maakte WeChat bekend dat je ook je openbaar vervoer per QR-code kan betalen. Een ticket voor de NMBS betalen via WhatsApp is nog niet aan de orde. En even je petekind belonen evenmin.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content