9.000 euro voor privévlucht! Gij zijt zot, zeker?

Klanten vliegen vooral met een privéjet omwille van de tijdswinst. ©Wouter Van Vooren

Zakenlui trekken in eerste instantie grote ogen als ze het prijskaartje voor een privévlucht horen. Maar tijdwinst en comfort trekken hen over de streep. De Tijd maakte een testvlucht met een privéjet van Zaventem naar Luik.

Wealth

Met de bijlage 'Wealth' geeft De Tijd u een inkijk in het rijke leven van de zeer vermogenden.

Neem een duik in de berichtgeving op de dossierpagina.

Napoleon-bonbons en Chokotoffs op de ontvangstbalie, een Nespresso-machine en twee zithoekjes met uitzicht op de tarmac. De General Aviation Terminal van Brussels Airport, naast het hoofdkwartier van Brussels Airlines, straalt weinig luxe uit. Niets doet vermoeden dat de fine fleur van de Belgische zakenwereld door dit kleine gebouwtje passeert om in een privévliegtuig te springen. ‘Deze lounge wordt amper gebruikt’, zegt Dominiek Deman, de directeur businessdevelopment bij de zakenluchtvaartgroep Luxaviation. ‘De grootste luxe voor onze klanten is tijd. Als je om 10.30 uur vertrekt, moet je maar om 10.20 uur hier zijn. Dat is ruim op tijd’, vult verkoopdirecteur Ward Bonduel aan.

Tijdwinst, daar draait het in de wereld van de ‘private aviation’ om. Van de wc naar de bagagecontrole wandelen we enkele meters. Onze rugzak gaat snel door de scanner, de identiteitskaart wordt gecontroleerd (nadat we op voorhand ook al een kopie hadden doorgestuurd). Een halve minuut later staan we al op de tarmac. Daar wacht een zilverkleurig vliegtuigje, dat na een onderhoudsbeurt in Zaventem terug naar zijn thuis in Luik moet.

Als we via het laddertje de Bombardier Challenger 350 binnenstappen, staan de piloten Dirk en Morten klaar om ons welkom te heten. Nadat Morten onze jas heeft aangenomen, vleien we ons neer in een van de negen witte leren zetels. De stoelen kunnen worden omgevormd tot vier bedden. ‘Bij vliegtuigen van Arabieren kan het zelfs met een cabardouchke’, knipoogt Deman.

Zelden champagne

In ons vliegtuig staat naast elke stoel een flesje Evian-water klaar. ‘Iedereen denkt dat privévliegtuigen voor superrijken zijn, met champagne, kaviaar en foie gras’, zegt Deman. ‘Maar aan boord wordt zelden champagne gedronken. De meeste klanten zijn zeer no-nonsense. Een glas water is goed.’

Voor onze klanten gaat het om tijdwinst, niet om champagne, want ze moeten nadien naar een meeting.
Ward Bonduel
Verkoopdirecteur Luxaviation

‘Wij zorgen voor Cola, Fanta, Mars en Snickers. Dat eten en drinken ze het liefst’, vult zijn collega Bonduel aan. ‘Voor onze klanten gaat het om tijdwinst, niet om champagne, want ze moeten nadien naar een meeting.’

Kort nadat de Deense piloot Morten ons een bondige veiligheidsbriefing heeft gegeven, schiet het vliegtuig de lucht in. ‘Voor het comfort stijgen we zo snel mogelijk tot boven het slechte weer’, legt Deman uit. ‘We vliegen boven de commerciële luchtvaart. Bij Ryanair is de cabinedruk veel hoger, waardoor je na twee uur moe uit het vliegtuig komt. Dit toestel verlaat je fris en monter.’

Het publiek dat een privévliegtuig gebruikt, varieert. De West-Vlaamse ondernemer die elke avond in zijn eigen bed wil slapen. De Amerikaan die met een lijnvlucht naar Europa komt, en dan verder door Europa met een privéjet reist. De profvoetballer die net voor het eind van de transferperiode medische tests moet afleggen bij zijn nieuwe club. Het directiecomité dat in drie dagen tijd zes fabrieken bezoekt.

‘Vliegen we niet naar Luik?’, vraagt de fotograaf plots. ‘Ik zie net de Watersportbaan in Gent.’ We blijken tegen 780 km/u een ommetje via Koksijde te maken omdat we anders te snel in Luik zouden aankomen. Ter ontspanning ligt in het vliegtuig de dvd-reeks van James Bond en ‘The Intouchables’. Ook internet is aanwezig, waardoor we met WhatsApp kunnen bellen. ‘Maar veel klanten vragen het internet af te zetten omdat ze de vlucht zien als een rustig moment’, zegt Deman.

Geloof verkondigen

Hoe vindt Luxaviation klanten om zijn privéjets te vullen? ‘Wij lezen elke dag De Tijd’, zegt Deman droog. ‘Vroeger was onze bijbel het boek van de 100 Rijkste Belgen. Veel van onze klanten staan erin, maar we hebben ook veel nieuwe klanten.’

Daarvoor probeert Deman, altijd keurig gekapt en gekleed, rechtstreeks contact te leggen met de captains of industry. ‘Ik spreek hen aan en vraag: ‘Mogen we 20 minuten van uw tijd om u in te wijden in de wondere wereld van de privéjet?’ En dan zeggen ze: ‘Kom maar eens af.’’

5.000
Wat kost het?
Een retourtje Nice met een privévliegtuig lukt al vanaf 5.000 euro.

Toch zijn niet alle PDG’s meteen overtuigd. ‘Ik moet het geloof verkondigen. Ik moet hen vertellen dat een ticket naar Warschau geen 500 maar 9.000 euro kost. De eerste reactie is dan: gij zijt zot, zeker? Maar dan proberen ze het een keer en na een tijd komt de klik.’

Want hoewel de medewerkers van Luxaviation zich uitsloven om privévliegtuigen voor te stellen als een doodgewoon vervoermiddel voor doodgewone mensen, hangt aan zo’n vlucht een serieus prijskaartje. Klanten betalen een som per dag per vlieguur, vanaf het aanzetten tot het uitschakelen van de motor. Het kleinste vliegtuig van Luxaviation, de CJ2 van Cessna, kost 2.500 euro per uur, inclusief crew. Een retourtje Nice lukt vanaf 5.000 euro. Voor frequent flyers bestaan abonnementsformules. Ze betalen vooraf 80.000 euro, waarna ze 25 keer per jaar tegen goedkopere tarieven vliegen.

Waarin ligt de meerwaarde van die hoge kostprijs? ‘Het gaat om twee dingen: flexibiliteit en speed’, vindt Deman. ‘Een zakenman heeft geen geduld. Alles moet vlot gaan. Als ze zien hoe makkelijk je met een privévliegtuig reist, hoor ik vaak: ‘We hadden dat veel vroeger moeten doen’.’

De West-Vlaamse verkoper geeft enthousiast een voorbeeld. ‘Stel: je vliegt van Kortrijk naar New York. In 10 minuten ben je op de luchthaven van Wevelgem. En 7 uur later stap je uit op de privéluchthaven van Manhattan, de taxi staat klaar en je bent weg. Het gaat om levenskwaliteit, de luxe van de tijd. Geen tijd meer verliezen aan de bagagecontrole. Niet meer tjolen (dolen, red.).’

Van werk naar privé

Wie het gemak van de privéjet op het werk ontdekt, breidt die luxe ook makkelijk uit naar zijn privéleven. Populair zijn niet alleen zakelijke bestemmingen in Polen en Rusland, maar ook vakantiebestemmingen zoals Malaga in Spanje of de Franse en Zwitserse skigebieden. Terwijl vroeger 95 procent van de Luxaviation-vluchten voor businessdoeleinden was, is het vrijetijdstoerisme vandaag goed voor de helft van de omzet. ‘Sommige families gaan met het privévliegtuig skiën’, legt Deman uit. ‘Vaak wacht de familie hier op de lead passenger. Als die toekomt, vertrekt het vliegtuig.’

Ik moet het geloof verkondigen. Ik moet hen vertellen dat een ticket naar Warschau geen 500 maar 9.000 euro kost. De eerste reactie is dan: gij zijt zot, zeker?
Dominiek Deman
Directeur business-development Luxaviation

Luxaviation heeft geen eigen toestellen. De gloednieuwe Bombardier waarin we zitten (kostprijs: 26 miljoen dollar) is eigendom van een Luikse zakenman. Als de man, die regelmatig met zijn jet direct naar Dubai vliegt, zijn vliegtuig niet nodig heeft, chartert Luxaviation het toestel voor klanten en betaalt het de eigenaar een som per vluchtuur. De zakenluchtvaartgroep beheert een vloot van 22 vliegtuigen, waarmee 85 piloten 6.000 à 7.000 uur per jaar vliegen. Verschillende CEO’s bellen Deman direct op als ze een vliegtuig nodig hebben. ‘De piloten zijn altijd stand-by’, zegt hij. ‘Als het moet, kunnen we binnen het uur vertrekken.’

Luxaviation is nog altijd bekend als Abelag, de naam waaronder het in 1964 werd opgericht. Na enkele overnames is Abelag sinds 2013 in handen van Luxaviation, de groep van de Luxemburgse ondernemer Patrick Hansen en het Chinese CMIG.

In België heeft marktleider Luxaviation, dat een omzet van 60 miljoen euro draait, twee grote concurrenten. De Antwerpse Flying Group (Belgische omzet: 43 miljoen euro) is in handen van ondernemer Bernard Van Milders, een telg van de stichtersfamilie van de wegrestaurantketen Carestel. De derde speler is ASL Group van de Limburgse ondernemer Philippe Bodson, dat een Belgische jaaromzet van 20 miljoen euro boekt. ASL Group valt niet te verwarren met ASL Aviation, de luchtvaartmaatschappij die de Belgische redersfamilie Saverys begin dit jaar verkocht.

De top drie heeft op verschillende Belgische vliegvelden een basis. ASL vliegt vanuit Antwerpen en Zaventem en mag binnenkort een nieuwe zakenluchtvaartterminal bouwen in Luik. Luxaviation werkt vanuit Brussel en Wevelgem. ‘Vroeger dacht men dat enkel multinationals privé vliegen, maar ook kmo’s maken er gebruik van. Daarom zitten wij in Kortrijk’, zegt Dominiek Deman.

50%
Verdeling
Toeristische privévluchten tekenen voor de helft van de vluchten van Luxaviation.

Flying Group houdt zijn hoofdzetel in Deurne, maar opent deze zomer in Wevelgem een nieuwe basis. ‘Ons cliënteel uit Oost-Vlaanderen wil door de mobiliteitsproblemen niet meer naar Antwerpen komen en kiest liever voor West-Vlaanderen’, zegt Van Milders. Luxaviation verliet de luchthaven van Deurne daarom al drie jaar geleden. ‘Antwerpen is zijn pluimen kwijt’, zegt Deman. ‘Ik heb een klant die langer in de auto naar Antwerpen zat dan nadien in het vliegtuig. Een klant uit Sint-Niklaas komt liever naar Kortrijk om te vertrekken.’

Rekenmachine

Na bijna 40 minuten landen we in Luik. De vrachtluchthaven heeft enkel een verloren hoekje ‘private aviation’. Hoeveel hebben we nu verbruikt tijdens dit vluchtje? Piloot Morten begint ijverig te tokkelen op zijn rekenmachine. ‘Normaal verbruiken we 1.100 liter brandstof tijdens het eerste uur. Dit ding weegt 18 ton, hè. Deze vlucht hebben we 800 liter verbruikt voor 850 kilometer.’

Wie zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen, is in de privéjet aan het verkeerde adres. ‘We proberen eigenaars te doen overstappen op de nieuwste vliegtuigen’, zegt Deman. ‘In een ideale wereld gaan we per carpool naar Brussel, bestaan er geen Ferrari’s en doen we alles met de trein en de bus. Maar vliegen blijft bestaan.’

Op vrijdag 7 juni vindt u de bijlage 'Wealth' bij De Tijd. U kan deze bijlage ook raadplegen op de dossierpagina

Lees verder

Advertentie
Advertentie