‘Ik zwom tussen haaien om kopers te overtuigen'

Voor 85 miljoen dollar is dit eiland in de Bahama's voor u. ©Knight Frank

Van onbebouwde Zweedse eilandjes tot luxeresorts in de Seychellen: de markt van de privéeilanden is duizelingwekkend divers. Ervaren makelaars maken u wegwijs. ‘Ik heb er net eentje aan een timmerman verkocht.’

Wealth

Met de bijlage 'Wealth' geeft De Tijd u een inkijk in het rijke leven van de zeer vermogenden.

Neem een duik in de berichtgeving op de dossierpagina.

Vastgoedmakelaars steken geregeld een tandje bij om kandidaat-kopers over de streep te trekken. De meesten trekken een strak pak aan voor een zoveelste avondlijke bezichtiging. Edward de Mallet Morgan hees zich in zijn zwembroek en sprong tussen de haaien.

‘It was a bit of fun’, lacht de eilandverkoper van de luxevastgoedmakelaar Knight Frank aan de lijn vanuit Londen, verwijzend naar die keer dat hij tussen verpleegsterhaaien zwom in de buurt van een Caraïbisch eiland. ‘Ik wou de weifelende kopers geruststellen dat de beesten ‘relatief ongevaarlijk’ zijn. Ze zullen de ervaring nooit vergeten.’

Wereldwijd staan ontelbaar veel privé-eilanden te koop, leert een navraag onder experts. Onbebouwde Zweedse of Canadese eilandjes met een prijskaartje van tienduizenden euro’s, maar ook luxeresorts in de Bahama’s en de Seychellen van tientallen miljoenen euro’s.

Als koper moet je wel rekening houden met de afstand tot basisvoorzieningen. Mijn stelregel: het dichtste ziekenhuis moet in anderhalf uur bereikbaar zijn.

Ze ogen veelal paradijselijk, maar er schuilen addertjes onder het gras: gaande van eigendomsvormen over bouwtoelatingen tot astronomische kosten. Om dagdromers voor doemscenario’s te behoeden klopten we aan bij ervaren eilandmakelaars. Wat kost welk soort eiland? En wat zijn de valkuilen?

‘Factoren als de grootte, de al dan niet aanwezige bebouwing, de locatie en het regionale aanbod beïnvloeden de prijs’, legt Farhad Vladi uit. Via Vladi Private Islands verkoopt de Duitse oudgediende al ruim veertig jaar privé-eilanden, van Griekenland tot Frans-Polynesië.

‘In landen met veel kleine eilandjes, zoals dicht bij de Canadese of Zweedse kust, kan je er al eentje kopen voor 50.000 euro’, schetst hij. ‘Terwijl een gelijkaardig eiland voor de Bretoense kust vijftig keer meer kan kosten wegens de schaarste in die regio. In de Bahama’s kan je een eiland zonder huis kopen voor zo’n 2,5 miljoen euro. Als je er toch een woning op wil, moet je er nog eens zo’n 2.600 euro per vierkante meter bijtellen.’

2.600 eilanden verkocht

Weinigen hebben zo’n goed helikopterzicht op de internationale eilandenmarkt als Vladi. ‘Ik heb de consultant PwC gevraagd het te certificeren: ze telden 2.600 verkochte eilanden’, zegt de Duitser fier, aan de lijn vanuit de Hamburgse hoofdzetel.

Gemiddeld schommelt zijn verkoopprijs tussen ‘0,5 en 10 miljoen euro’. Vladi verkocht anderhalf jaar geleden een Schots eiland van ongeveer 300.000 vierkante meter met een klein kasteel, ingericht als hotel. ‘Een Chinees betaalde 8 miljoen euro. Weet je trouwens wat het verschil is tussen een Europese en Chinese eilandkoper? Een Europeaan vraagt eerst: ‘Kan ik er in alle rust genieten?’ De eerste vraag van een Chinees is: ‘Kan ik er geld mee verdienen?’’

2,5 miljoen
prijs eiland
In de Bahama’s kan je een eiland zonder huis kopen voor zo’n 2,5 miljoen euro. Als je er toch een woning op wil, moet je er nog eens zo’n 2.600 euro per vierkante meter bijtellen.

Uitzonderlijk verkocht Vladi in augustus 2018 een eiland van ‘meer dan 30 miljoen euro’. Meer mag hij wegens de geheimhoudingsclausule niet zeggen. ‘Momenteel verkoop ik een prachteiland van 45 miljoen euro in de Bahama’s’, klinkt het. ‘Mét een landingsbaan en haventje. En op tien minuten van een groter eiland met de nodige douane- en immigratieformaliteiten.’

Dat het nóg exclusiever kan, horen we bij de Britse eilandenmakelaar Edward de Mallet Morgan. Vandaag luistert zijn kroonjuweel naar de naam Little Pipe Cay, gelegen in de Bahama’s. Meer bepaald in de hyperexclusieve Exuma-archipel, waar ook Larry Ellison, de medeoprichter van Oracle, en de acteur Leonardo DiCaprio een eiland hebben.

‘Little Pipe Cay’, zo’n 15 hectare groot, is het uwe voor 85 miljoen dollar. Uit de begeleidende fiche blijkt dat de luxeresidentie op het eiland - een dikke 100 kilometer van Nassau, de hoofdstad van de Bahama’s - negen slaapkamers telt. Naast een spa en een zwembad is er onder meer accommodatie voor het personeel.

‘De in 2017 overleden eigenaar (de Amerikaanse miljardair Michael Dingman, een oud-directeur van Ford en Time Warner, red.) maakte er 15 jaar lang zijn levenswerk van’, zegt De Mallet Morgan. ‘Hij bestudeerde de wind en de stromingen vooraleer hij de gebouwen liet zetten, een stuk boven het niveau van de hoogst waargenomen stormgolf. Het materiaal liet hij uit Miami komen (ruim 400 kilometer verder, red.). De stormbescherming voor de ramen en deuren kan je vanop afstand activeren. Zeker in tropische, orkaangevoelige gebieden moet je bouwkundige voorzorgen nemen.’

Volgens De Mallet Morgan is er ‘veel interesse’ voor Little Pipe Cay vanuit Noord-Amerika en Europa. ‘Omdat je uit beide regio’s makkelijk naar Nassau kan vliegen. De vorige eigenaar vloog van daaruit met zijn watervliegtuig naar het eiland.’

Onsterfelijk

Hoewel de bereikbaarheid een belangrijk aankoopcriterium blijft, nam die dankzij de commercialisering van de luchtvaart de voorbije decennia fors toe. Vladi: ‘Toen ik de eerste keer naar de Seychellen ging, moest ik vanuit Kenia het laatste stuk met de boot afleggen. Nu heb je de keuze uit verschillende luchtvaartmaatschappijen om er te geraken.’

Als koper moet je volgens Vladi wel rekening houden met de afstand tot basisvoorzieningen. ‘Hoe ver is het dichtste ziekenhuis?’, vragen vrouwen me regelmatig. Hun echtgenoten nooit. Die denken dat ze onsterfelijk zijn. Mijn stelregel: het dichtste ziekenhuis moet in anderhalf uur bereikbaar zijn.’

Ook De Mallet Morgan doet gefortuneerde geïnteresseerden met allerlei zaken rekening houden. ‘Ik wijs eigenaars van een grote zeil- of motorboot op de waterdiepte. Als het te ondiep is, kunnen ze er hun superjacht niet gebruiken.’

Zodra een kandidaat-koper zijn keuze heeft gemaakt, moet hij garanderen dat er geen lijken uit de kast kunnen vallen. ‘Uiteraard hebben we als makelaar de taak alle juridische informatie waarover we beschikken vrij te geven’, zegt De Mallet Morgan. ‘Maar cliënten hebben ook de middelen om zelf advocaten in de arm te nemen.’

In de Caraïben verlopen de transacties meestal makkelijk omdat ze werken volgens Brits of Amerikaans recht. Maar rond Spaanse of Griekse eilanden moet je veel meer onderzoek doen, zoals rond bouwtoelatingen of -voorschriften.

Een van de hamvragen luidt: is het eiland ‘freehold’ dan wel ‘leasehold’?’. ‘Leasehold betekent dat je het enkel kan huren, voor pakweg 99, 200 of 400 jaar’, legt De Mallet Morgan uit. ‘De meeste cliënten zijn geïnteresseerd in een freeholdeiland, omdat je dan volledig eigenaar kan zijn.’

‘Als je ervan droomt te bouwen, moet je er zeker van zijn dat je prachtige eiland geen beschermd vogelreservaat is’, schetst Vladi. ‘Afhankelijk van de termijn die je onderhandelt, heb je als koper na de ondertekening van een contract 30 à 90 dagen om alles te dubbelchecken en je alsnog terug te trekken.’

Kopers mogen niet uit het oog verliezen dat de meeste privéeilanden hen voor uitdagingen plaatsen. ‘Het probleem is dat je maar voor 10 procent van de eilanden op de markt alle kwaliteitsvereisten van de klant kan afvinken en dat iedereen die wil hebben’, zegt Vladi.

‘De resterende 90 procent kan je als ‘avontuurlijk’ omschrijven. Ze staan al jaren te koop omwille van allerlei redenen: omdat ze te laag gelegen zijn, omdat een deel van het eiland eigendom is van de overheid, omdat ze te groot zijn, of omdat ze niet mooi zijn omdat er enkel kale rotsen op staan…’

In sommige regio’s is het ook makkelijker zaken doen dan in andere, weet De Mallet Morgan. ‘In de Caraïben verlopen de transacties meestal makkelijk omdat ze werken volgens Brits of Amerikaans recht. Maar rond Spaanse of Griekse eilanden moet je veel meer onderzoek doen, zoals rond bouwtoelatingen of -voorschriften. Die durven te veranderen naar gelang wie aan de macht is.’

Als je een afgelegen eiland koopt, moet je materialen laten overvliegen of per boot laten leveren.

‘Het laatste wat je wil, is dat de lokale politiek je maanden na je aankoop plots beperkingen oplegt. Een eiland kan een verstandige langetermijninvestering zijn. Maar tegelijkertijd ook een enorm risico, als je ervan uitgaat dat je er van alles zal mogen bouwen terwijl de autoriteiten dat in realiteit verbieden.’

Frans-Polynesië

Een koper die groen licht krijgt voor zijn bouwplannen, houdt het best rekening met een forse factuur, zegt De Mallet Morgan. ‘Als je een afgelegen eiland koopt, moet je materialen laten overvliegen of per boot laten leveren. Op erg afgelegen eilanden, zoals sommige in Frans-Polynesië, kan de juiste vakmannen vinden een bijkomend probleem zijn.’

Al kan het altijd een pak goedkoper, geeft Vladi aan. ‘Je kan in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Canada of Schotland een klein eiland kopen, op luttele kilometers van het vasteland, waardoor de transportkosten veel lager zijn. Dan liggen de bouwkosten maximaal 20 procent hoger dan die op het vasteland.’

Vladi verkocht recentelijk zo’n lagekosteneiland van 10.000 vierkante meter voor de oostkust van Canada. ‘Voor 25.000 euro, aan een 29-jarige Duitse timmerman’, verrast hij. ‘De jongeman kocht een prefab bouwpakket en zette er zelf een blokhut neer, voor een paar tienduizenden euro’s extra. Zo zie je: een privé-eiland hoeft niet per se heel duur te zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie