'Onze hartslagscanners ontdekken zelfs een muis in een vrachtwagen'

De High Security Hub Luxemburg, het magazijn van de superrijken.

Topverzamelaars slaan hun waardevolste bezittingen almaar meer op in zwaar beveiligde kluizen. Een rondleiding in de High Security Hub Luxemburg, het magazijn van de superrijken. ‘De vrachtwagens komen met 200 miljoen cash per keer aan.’

Langs een drukke snelweg en vlak achter Findel Airport in hartje Luxemburg ligt de High Security Hub (HSH). De grauwe gevel van de gigantische opslagplaats oogt sober. Behalve de metershoge omheining, gekroond met prikkeldraad, en de vele camera’s doet weinig vermoeden dat hier voor miljarden euro’s aan kunst, edelmetalen, wijnen, vintage auto’s en andere schatten ligt opgeslagen.

Wealth, over het rijke leven

De Tijd geeft u een inkijk in het rijke leven van de zeer vermogenden.

  • (Kunst)schattenjacht: op bezoek in het magazijn voor de superrijken
  • Familiebedrijven: wat als uw kinderen geen interesse hebben in uw zaak?
  • Luxetoerisme na corona: de zoektocht naar de ultieme privacy

De schijnbaar ondoordringbare security, de vertrouwelijkheid en de fiscale voordelen - de gewapende kluis ligt in een fiscaal vrije zone - maken dit magazijn voor de superrijken extra aantrekkelijk.

‘Is het onmogelijk hier in te breken’, vraagt CEO Philippe Dauvergne luidop. ‘Nee. Maar we doen ons best iedereen die het wil proberen te ontmoedigen.’ De 300 camera’s, de metersdikke kluismuren en de state of the art alarmsystemen zijn een goed begin. Elke vrachtwagen die aankomt, wordt minstens 24 uur op voorhand aangemeld. In een speciale gang controleren veiligheidsagenten de voertuigen en de chauffeurs minutieus voor ze toegang krijgen tot het complex.

Carole Schmitz, de commercieel directeur, toont ons enkele apparaten waarmee de vrachtwagens gescand worden. ‘Dit zijn ultragevoelige hartslagsensoren’, zegt ze. ‘Bij een recente scan ging het alarm plots af. Er was een indringer in een vrachtwagen ontdekt. Alle beveiligingsagenten werden verwittigd, en de politie was al onderweg. Het bleek een muis te zijn.’

Zonder speciale pasjes kan je hier geen enkele deur openen. De lift werkt alleen via een biometrisch beveiligingssysteem’, toont Dauvergne.

‘Het apparaat scant niet mijn vingerafdruk, maar de bloedvaten onder mijn huid. In de winter moet ik mijn handen vaak opwarmen omdat mijn bloedvaten door de kou krimpen en niet goed leesbaar zijn. Zelfs als je mijn hand afhakt, heb je er niet veel aan’, zegt hij met een knipoog.

Schatkist

Binnen heeft de in 2014 gebouwde bunker meer weg van een brutalistische schatkist. In het atrium - waar soms feestjes en expo’s gehouden worden - siert een gigantisch kunstwerk van de Portugese artiest Vhils een van de betonnen muren. In aparte luxueuze showrooms kunnen cliënten hun kunstwerken voor een audit of een verkoop tentoonstellen.

Verder bevat de HSH een eigen restauratieruimte. De kluizen zijn uitgerust met een speciaal brandblussysteem dat vuur dooft door zuurstof aan de lucht te onttrekken, in plaats van water te gebruiken, dat de kunstwerken zou beschadigen. De Hub heeft een aparte toegangspoort en depot aan de kant van de luchthaven. ‘Een belangrijk detail voor verzekeraars’, zegt Schmidt. ‘In drie minuten kan een kostbare lading van de landingsbaan naar de Hub verplaatst worden.’

Het biometrisch veiligheidssysteem scant niet alleen mijn vingerafdruk, maar de bloedvaten onder mijn huid. In de winter moet ik mijn handen vaak opwarmen, omdat mijn bloedvaten door de kou krimpen en niet goed leesbaar zijn.
Philippe Dauvergne,
CEO High Security Hub

Het volledige complex is geacclimatiseerd om de optimale omgeving voor de kunstwerken te creëren. Van de uitlaadpost over de gangen tot de kluizen, de temperatuur in het gebouw is altijd 21 graden, de luchtvochtigheid altijd 55 procent. Er zijn vier bijzondere kluizen voor in totaal 500.000 flessen wijn of champagne.

Er zijn kluizen beschikbaar van 100 tot 350 m². Hoeveel ruimte is er nog? ‘Te veel’, zegt Dauvergne. Maar daar wordt aan gewerkt. Sinds enkele jaren ligt de focus niet alleen meer op kunst - de Hub bewaart bijvoorbeeld de collectie van het Mudam, het Luxemburgs museum van moderne kunst - maar ook op monetaire reserves. ‘De vrachtwagens komen met 200 miljoen cash per keer aan. We stockeren ook industriële goederen, zoals 3D-printers. En sinds kort breiden we uit naar strategische medische reserves.’

Winkelcentrum

Een particulier kan niet zomaar met zijn schilderij bij de Hub aankloppen. De kluizen worden verhuurd aan logistieke bedrijven die erkend zijn door de Luxemburgse douane. Die verhuren de opslagruimte dan aan hun cliënten.

Hoeveel het kost om een kluis te huren? Dat willen mijn gesprekspartners niet kwijt. De prijs is op aanvraag. ‘Je kan ons vergelijken met een winkelcentrum’, zegt Schmitz. ‘We verhuren winkelruimtes aan verkopers. Wie hun klanten zijn, is onze zaak niet.’

‘Maar we hebben voldoende checks and balances om fraude en witwaspraktijken te voorkomen’, weet Dauvergne. ‘Elk transitoir bedrijf wordt jaarlijks door ons gecontroleerd en is verplicht een externe antiwitwasconsultant aan te werven.’

500.000
flessen
De High Security Hub heeft ruimte voor de opslag van 500.000 flessen champagne of wijn.

De Hub weet welke cliënt welke kluis huurt, maar niet wat de inhoud van de kluizen is. Het is de douane die alle objecten die binnenkomen, controleert. De scheiding tussen de twee diensten is heel scherp. Tijdens ons bezoek kwam er vrachtwagen binnen om materiaal te lossen, en moesten we de ruimte meteen verlaten. Voor hoeveel miljarden aan kunst en andere schatten er in de kluizen ligt opgeslagen, weet dus ook enkel de douane. ‘Maar we zijn wel verzekerd voor zo’n 10 miljard euro’, vertelt Schmidt.

‘In vrijhavens in Genève, Singapore en Peking wordt soms maar 1 procent van de goederen door de douane gecontroleerd. Bij het minste vermoeden van fraude contacteren we de autoriteiten. Als je als crimineel je goederen ergens wilt opslaan, blijf je beter bij ons weg’, aldus Dauvergne

Fiscaal niemandsland

Een veilige opslagplaats en discretie hoeven niet per se op malafide praktijken te wijzen. Toch is de kritiek vaak dat superrijken hun kunstcollecties aan het oog van de belastingen onttrekken door ze in vrijhavens te verbergen. Ook de High Security Hub - tot voor kort Le Freeport - is niet vrij van controverse.

Vrije zones of vrijhavens werden ontwikkeld voor goederen die in transit zijn. Koop je een object in een vrije zone, dan hoef je daar geen omzetbelasting of vermogenswinstbelasting op te betalen. Pas als de goederen de vrije zone verlaten, is een aangifte nodig. Een fiscaal niemandsland, zeggen sommigen. Nochtans is het volkomen legaal. ‘30 procent van de wereldhandel gebeurt via vrijhavens’, zegt Dauvergne.

Het addertje onder het gras is dat de goederen in deze hoogbeveiligde hangaars niet echt in transit zijn. In de praktijk blijven ze decennialang in de schatkamers liggen. Voor het werk het aankomstland bereikt, kan het al meermaals van eigenaar gewisseld zijn.

Nochtans is de High Security Hub met zijn strenge douanecontroles een stap in de goede richting. ‘Ik kan u over 20 jaar een volledige lijst bezorgen van elk object dat hier ooit opgeslagen is. Dat is heel anders bij de vrijhavens in Genève bijvoorbeeld. Men heeft geen idee wat daar tussen 1939 en 1945 verstopt is. Door insiders wordt het wel eens het musée des horreurs genoemd, zegt Dauvergne.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie