reportage

‘Schatje, ik heb een porsche gekocht’

©AFP

Verzekeringen worden almaar vaker in een muisklik geregeld, behalve in het topsegment. Voor exclusieve auto’s, oldtimers en plezierboten is maatwerk het codewoord.

‘Met een onzekere aandelenbeurs en een lage of zelfs negatieve rente op spaarrekeningen zien veel vermogenden liever een mooie auto of motor in hun garage staan.’ Frédéric de Haan, mededirecteur van de nicheverzekeraar Vander Haeghen & C°, weet dan ook dat zijn klanten zonder schroom met deze uitleg kunnen thuiskomen: ‘Schatje, ik heb een Porsche gekocht. Nee, niet in een zotte bui. Het is een investering als goede huisvader.’

Het is dan ook al een paar jaar een trend dat vermogenden hun patrimonium diversifiëren. Dat merkt ook de nicheverzekeraar Jean Verheyen, lid van de AXA Groep. ‘Geld wordt almaar meer in passies geïnvesteerd. De coronacrisis heeft die trend versterkt. Oldtimers en privéboten zijn een beetje de laatste vrijheid in de coronacrisis’, zegt directeur Laurent Verheyen.

Verplicht

Om met een exclusieve auto de baan op te gaan of uit te varen met een plezierboot is een verzekering wettelijk verplicht. Maar voor exclusieve passies zijn er geen standaard- of onlineverzekeringen. ‘Dure passies verzekeren vergt maatwerk. Men wil de zekerheid en het comfort van een goede verzekering, zodat men zijn geld niet kwijt is als er iets misgaat. Het startpunt bij een verzekering is zo goed als altijd de waarde’, zegt De Haan.

De standaard- verzekeringspremie voor een rijdende oldtimer bedraagt 1 procent van de verzekerde waarde.
Patricia Dillen Verzekeraar
Nicheverzekeraar Jean Verheyen

‘Ultrarijken vragen een totaalpakket voor hun hele patrimonium. Vaak kloppen ze eerst aan voor een verzekering voor hun huis en vervolgens willen ze in alle vertrouwen en confidentialiteit ook hun auto’s, kunst, juwelen en andere bezittingen op maat laten verzekeren. Ze willen een onestopshopping. Om die reden verzekeren we sinds een paar jaar ook privéboten. Een belangrijk deel van onze klanten vroeg naar zo’n polis’, zegt Patricia Dillen van de verzekeraar Jean Verheyen.

Ook bij Vander Haeghen is er vraag naar een totaalpakket. ‘We verzekeren passies en golf is voor velen een passie. Voor onze golfverzekering is het de bedoeling een all-inoplossing aan te bieden voor golfspelers. Dat zijn vaak mensen die ook houden van prestigieuze auto’s, zegt De Haan.

Oldtimers

Oldtimers zijn er van alle slag en categorieën. ‘Het kan een droomauto uit de kinderjaren zijn, zoals een 2pk’tje, een oude Volkswagen Kever of een van de eerste modellen van de Golf GTI met een waarde van 20.000 à 25.000 euro’, zegt Bertrand Vander Haeghen de mededirecteur van Vander Haeghen & C°, de marktleider in de verzekering van collectiewagens. Maar uiteraard lopen de prijzen en de navenante investering een stuk hoger op.

‘We merken een groeiende interesse voor prestigieuze oldtimers van meer van 500.000 euro. Ze bieden een soort van zekerheid dat de waarde minstens behouden blijft en nog kan toenemen. De criteria zijn naast het merk en de exclusiviteit ook de historiek. Een vorige eigenaar met faam of de deelname aan een prestigieuze wedstrijd kan de waarde van een oldtimer opstuwen. Er is minder vraag naar oldtimers van minder dan 100.000 euro’, zegt Verheyen.

Het is overigens nog altijd een goed moment om te kopen. Er zit geen speculatie meer in de markt, de passie bepaalt de prijs.
Laurent Verheyen
Nicheverzekeraar Jean Verheyen

‘Het is overigens nog altijd een goed moment om te kopen. Er zit geen speculatie meer in de markt, de passie bepaalt de prijs.’

Een van de iconische prestigemerken is en blijft Porsche. ‘70 procent van de gefabriceerde Porsches is nog altijd op de baan. Van wanneer een Porsche ook dateert, hij is altijd geld waard’, weet De Haan. ‘Door de jaren heen waren er grote prijsstijgingen. Een Porsche 911 van de jaren 80 was vijf jaar geleden 30.000 euro waard, vandaag wordt daar makkelijk 50.000 à 60.000 euro voor neergeteld. Er wordt geïnvesteerd in iets leuks, maar tegelijk is er de bijna-zekerheid dat de auto snel met een mooie marge verkocht kan worden.’

En wat bij schade? ‘Van Porsche zijn nog van alle types - zelfs die uit de jaren 60 - originele stukken beschikbaar. Bij schade aan een oude Porsche zal de herstelling duur zijn, maar het is de moeite waard. De waarde stijgt jaar na jaar’, zegt Vander Haeghen.

De verzekering van een oldtimer gebeurt doorgaans op basis van een waarde bij een expertise. ‘Die expertisewaarde blijft bij ons drie jaar vast, maar het kan nodig zijn om de verzekerde waarde al vroeger te herschatten om een perfecte dekking te hebben. Klanten weten meestal heel goed hoe de waarde van hun auto evolueert’, zegt Dillen. ‘Bij grotere collecties, met daarin goedkopere wagens, wordt soms gewerkt met een door de klant opgegeven waarde.’

Van wanneer een Porsche ook dateert, hij is altijd geld waard.
Frédéric de Haan
Nicheverzekeraar Vander Haeghen & C°

De verzekering van een oldtimer kan al beginnen voor die op de oprit staat. ‘De markt van de oldtimers wordt almaar internationaler. Oldtimers worden bijvoorbeeld vaak in de Verenigde Staten of Qatar gekocht. Dat transport kunnen we verzekeren’, zegt Verheyen. Eens in België verschilt de verzekering naargelang het gebruik.

Sommige kopers zijn pure investeerders: ze genieten ervan hun wagens uitgestald te zien, maar rijden nooit. ‘Dat type verzamelaar bouwt vaak een tentoonstellingsgebouw - al dan niet uitgerust met autoliften - om zijn prestigewagens te stallen. De collectiewagens worden verzekerd tegen brand en diefstal’, zegt Dillen. ‘Voor de collecties die wij verzekeren, maken we ter plaatse een risicoanalyse waarbij wordt nagegaan of preventiemaatregelen noodzakelijk zijn, zoals brandbestrijders of een specifiek alarmsysteem voor het gebouw. We hebben klanten die beschikken over uitzonderlijke privémusea’, zegt Vander Haeghen.

De meerderheid van de verzamelaars zijn liefhebbers en genieten ervan met hun auto te rijden. Die wordt gedekt door een all-riskverzekering.

Is een oldtimer verzekeren erg duur? ‘De premie is niet zo duur in vergelijking met een alledaagse autoverzekering, omdat weinig kilometers worden gereden. Een standaardpremie voor een rijdende oldtimer is 1 procent van de verzekerde waarde. Voor een wagen met een waarde van 50.000 euro is dat een jaarpremie van 500 euro. De verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid zit daar niet in, die wordt bij een klassieke verzekeraar afgesloten’, zegt Dillen.

3,5
De premie voor een stilstaande wagen is te vergelijken met de premie voor kunst. De standaardpremie is 3,5 per 1.000, wat voor een auto van 50.000 euro neerkomt op 175 euro.

‘De premie voor een stilstaande wagen is te vergelijken met de premie voor kunst. De standaardpremie is 3,5 per 1.000, wat voor een auto van 50.000 euro neerkomt op 175 euro’, zegt Dillen. De concrete invulling van de verzekering verschilt naargelang de verzekeraar. Zo kan in een polis voor prestige- of collectiewagens bij Vander Haeghen ook een luik burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand, en een bestuurdersverzekering toegevoegd worden. De pechverhelping is standaard inbegrepen.

Prestige- en sportwagens

Koopt u een nieuwe prestige- of sportwagen, zoals een Ferrari, Bentley, Aston Martin, Lamborghini of Rolls-Royce? De meerderheid van de klassieke verzekeraars zullen die wagens niet graag omnium verzekeren. Daarvoor klopt u het best aan bij een nichespeler. ‘We verzekeren prestigevoertuigen vanaf hun geboorte en gedurende hun hele levensduur’, zegt De Haan.

‘We beginnen met een verzekering alle risico’s voor dagelijks gebruik op basis van de aankoopwaarde tot de wagen tien jaar oud is. Vanaf dan spreken we van een youngtimer. Die gaan we verzekeren op basis van de expertisewaarde, die soms hoger is dan de aankoopwaarde. Vanaf 25 jaar spreken we van een oldtimer of collectievoertuig.’

Verzeker u tegen een traktatie na een hole in one

Misschien zag u de verbluffende beelden van de Spaanse golfer Jon Rahm op het Masterstoernooi in het Amerikaanse Augusta. Tijdens een oefenmoment sloeg hij de bal vanaf de afslagplaats - nadat die drie keer over het water was geketst - in één slag in de hole.

Volgens de etiquette moet de hele club dan op een rondje getrakteerd worden. Maar u kunt zich daar tegen verzekeren. De Golf Guard Insurance van Vander Haeghen zal u bij een hole in one tijdens een officiële wedstrijd 200 euro betalen. Het is een onderdeel van een ruimere golfverzekering die men kan onderschrijven vanaf 65 euro per jaar. Die dekt zowel de lichamelijke letsels als diefstal, verlies of accidentele schade aan het golfmateriaal.

Wordt die verzekering in de loop der jaren exponentieel duurder? ‘Nee, de kostprijs van de verzekering verrast in positieve zin. We weten dat eigenaars meer zorg dragen voor hun wagen naarmate die meer waard wordt. Een Porsche van zeven jaar en een waarde van 30.000 euro staat soms in de regen geparkeerd, maar als die 70.000 euro waard is, zal die bijna altijd in een garage slapen. Je kan het een beetje vergelijken met kunst. Als de waarde ervan stijgt, krijgt de kunstenaar een betere plaats in het museum’, zegt De Haan.

‘Sommige modellen zijn dermate exclusief dat ze bijna onmiddellijk meer waard zijn dan de aankoopprijs. Van bepaalde modellen van Ferrari wordt maar een heel beperkt aantal gefabriceerd en is de toegang tot de bestelbon exclusief. Soms moet je al een paar modellen gekocht hebben voor je het nieuwe model kan kopen’, zegt Verheyen. ‘Die heel erg exclusieve wagens vergen een juiste verzekeringsaanpak.’

Motoren

Behalve exclusieve auto’s doen ook motoren veel harten sneller slaan. ‘Dat zijn collectiemotoren en -scooters van enkele tientallen jaren oud om rustig mee te rijden. Vandaag kennen ook de oude of moderne caféracers - zoals de BMW R nine T of Ducati Scrambler - almaar meer succes. Die tot sportmodel omgebouwde motoren combineren modern en nostalgie’, zegt Vander Haeghen.

‘Ook voor collectiemotoren is de verzekering maatwerk. De schade aan een motor is doorgaans groter dan aan een auto omdat sneller sprake is van een total loss. Een allerisicodekking is zeker aan te raden. De bestuurders zijn een mengeling van echte motorrijders en liefhebbers die op hun 30ste, 40ste of 50ste verjaardag de motor van hun dromen kopen.’

Plezierboten

Een zeilboot, motorboot, Hobie Cat of jetski’s? ‘Veel klanten hebben een boot in havens in de Middellandse Zee. Die kan verzekerd worden via de lokale haven, maar we merken dat mensen hun lokale verzekeringsmakelaar meer vertrouwen’, zegt Verheyen. ‘Voor plezierboten is er geen vaste premievoet. Verschillende criteria spelen: een zeil- of motorboot, het vermogen van de motor, het materiaal van de boot, de lengte en de waarde. We bieden een totaalpolis die onder andere de aansprakelijkheid tegenover derden, de cascoschade van de boot, de inboedel en bijvoorbeeld ook opzoekings- en bergingskosten dekt’, zegt Dillen.

Om u een idee te geven: de verzekeringspremie voor een zeilboot van 250.000 euro bedraagt 1.545 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie