Wie een superjacht wil kopen, moet in Monaco zijn (en zijn schoenen uitdoen)

©Bloomberg

Het meest prestigieuze autosalon, maar dan voor superjachten van meer dan dertig meter lang. Zo wordt de jaarlijkse Monaco Yacht Show omschreven. De nieuwste hype dit jaar: een veertig meter lang assistentieschip voor bij je luxejacht, met een eigen helikopterplatform en decompressiekamer.

Wie eind september ’s morgens vroeg langs de kade in de oude haven van Monaco loopt, vraagt zich wellicht af waarvoor al die lege rekjes dienen die overal aan de rand van het water opgesteld staan. Als om elf uur de Monaco Yacht Show de deuren voor het publiek opent, wordt hun doel al snel duidelijk: om een van de 125 superjachten te bezoeken die hier vier dagen aangemeerd liggen, moet iedereen zijn schoenen uitdoen en die netjes naast elkaar in zo’n rekje deponeren.

Wealth, vrijdag 6 december gratis bij De Tijd

Met de bijlage 'Wealth' geeft De Tijd u een inkijk in het rijke leven van de zeer vermogenden.

  • Rijk en gescheiden: België is Amerika of het Verenigd Koninkrijk niet
  • Brugs erfgoed: met adellijke erfgename het Adornesdomein ontdekken
  • Sterrenchefs: hoe geld verdienen met luxe-ingrediënten

Op kousenvoeten lopen we de loopplank van de Mimtee op, een Italiaans superjacht van 79 meter dat vorige maand opgeleverd werd door CRN, een onderdeel van de Ferretti-groep, een van de grootste werven van luxejachten in Italië. Het interieur, van de hand van de befaamde Italiaanse jachtdesigner Laura Sessa Romboli, bestaat uit witte eik met veel blauwe kleuren, die volgens de makers moeten garanderen dat je je hier als in ‘een chalet op de zee’ voelt.

Met zijn vier verdiepingen (geen nood, er is een lift aan boord), vijf vipkajuiten, een suite voor de eigenaar en vijf kajuiten voor het personeel is het een behoorlijk uit de kluiten gewassen chalet geworden. Het behangpapier is van zijde, de vloeren zijn van marmer, overal hangen megagrote televisieschermen en op de bovenste verdieping is er een zwembad annex fitnessruimte die met grote stalen deuren afgesloten kan worden als het stormt.

Het schip is 15 meter breed, biedt plaats aan 29 crewleden, heeft een helipad en een grote garage vol met jetski’s en twee grote bijboten. In de monumentale slaapkamer van de eigenaar, vooraan op het bovenste dek, staan de gebroken restanten van de fles waarmee deze superjacht eerder dit jaar gedoopt werd. Geen dure champagne, maar door de paus gezegend wijwater. De zeven grote ramen in de kajuit bieden een prachtig zicht op de haven van Monaco, die volgestouwd ligt met soortgelijke luxejachten.

Korting

De Mimtee behoort toe aan een niet nader genoemde Europese eigenaar, die wellicht enige korting kreeg als hij zijn nagelnieuwe schip hier een week wou tentoonstellen, alvorens zijn crew het richting de Caraïben vaart om daar te overwinteren. De kostprijs is niet bekend, maar de Sunrays, de Secret en de Solo, superjachten van een vergelijkbare lengte die hier te koop staan, krijgen volgens Boat International een prijskaartje van respectievelijk 129, 119 miljoen en 71,5 miljoen euro opgeplakt.

©Bloomberg

Voor CRN is het tentoonstellen van de Mimtee een manier om nieuwe klanten te laten proeven van wat mogelijk is als ze een droomschip willen bestellen. Tijdens de vier dagen van de Monaco Yacht Show zijn er een tiental potentiële kopers die net als wij hun schoenen uitdoen om een bezoekje te brengen aan de Mimtee.

De andere bezoekers zijn vooral makelaars, leveranciers, journalisten en designers, telkens op afspraak. Gewone bezoekers geraken meestal niet op de superjachten, ook al betaalden ze 300 euro voor een toegangsticket van één dag. ‘Dit is het belangrijkste evenement in de wereld van de superjachten’, zegt William Mathieson van het consultancybureau The Superyacht Intelligence Agency. ‘Nergens anders kan je als individuele koper of makelaar in enkele uren tijd zo veel van de grootste en meest luxueuze superjachten vergelijken, en zo je keuze voor je aankoop bepalen.’

De kopers die hier rondlopen doen dat vrij discreet, zegt Mathieson. ‘Meestal gaat het om iets oudere miljardairs die vrij onbekend zijn. Acteurs of sportsterren zie je hier weinig.’ Volgens The Superyacht Intelligence Agency dobberen wereldwijd zo’n 5.500 superjachten rond, boten vanaf dertig meter lang. Jaarlijks komen er ongeveer 150 nieuwe op de markt. Als stelregel voor de prijs wordt soms 1 miljoen euro per meter gehanteerd, al klopt die definitie niet helemaal. Mathieson: ‘Onder 45 meter is het wellicht iets minder, erboven meer per meter.’

Gouden kraan

Met zijn vier verdiepingen (geen nood, er is een lift aan boord), vijf vipkajuiten, een suite voor de eigenaar en vijf kajuiten voor het personeel is het een behoorlijk uit de kluiten gewassen chalet geworden.

Wie even de rots opstapt waar het paleis van de Monegaskische prinselijke familie staat, ziet hoe overvol de haven met superjachten ligt. Het totale aantal exposanten bedraagt 600. Er staan tenten waar allerlei bedrijven hun diensten aanbieden. Er zijn specialisten in cockpitstoelen, schoonmaakmachines, radars, meertouwen, stabilisatoren, geluidsdempers, rolluiken, keukens, verwarming en gouden badkamerkranen. De toeristische diensten van Tahiti en de Bahama’s hebben er een stand, net als de registratiekantoren van Malta en de Kaaimaneilanden.

Bijna even belangrijk als de superjachten zelf, zijn de accessoires die je aan boord hebt. We lopen langs bij de stand van Aqua Marine Toys Center, doen ons voor als een geïnteresseerde koper, maar worden vriendelijk weggewimpeld met een catalogus die bijna even dik is als die van IKEA. We hebben onder meer de keuze uit een seabob (een soort mini-jetski om al zwemmend aan te hangen) voor 10.780 euro, een gemotoriseerd wakeboard op batterijen (20.400 euro), een drijvend zwemplatform in teak (5.995 euro voor 8 vierkante meter), een jetski (15.999 euro), een flyboard (om hoog boven het water te zweven op basis van een krachtige waterstraal, 3.590 euro), een opblaasbaar motorbootje voor peuters (6.500 euro), een opplooibaar zeilbootje (8.982 euro), een monowaterski (749 euro), een elektrische step (1.210 euro) en een halfopen bijboot van zeventien meter in carbon en epoxy (1.190.000 euro).

Het kan nog gekker. In de stand ernaast kan je een redsharkbike kopen, een surfplank waarop het frame van een koersfiets gemonteerd is. Al fietsend stuw je de plank vooruit. Nog iets verder prijst iemand een onderwaterdrone aan, een kruising tussen een onderzeeër en een onderwatercamera. Met een afstandsbedienig kan je de drone zo instellen dat hij je volgt en beelden vanuit een bepaald perspectief schiet. Je kan hem ook vanaf de oppervlakte bedienen om onderwaterbeelden te maken.

Maar om helemaal mee te zijn, moet je een echte duikboot aan boord nemen. Een van de grote trekpleisters op de Yacht Show is de stand van U-Boat Worx, waar zo’n mini-onderzeeër aangemeerd ligt. Ik mag me er even inwurmen, neem plaats op een van de drie stoelen vooraan en zie door de grote glazen koepel voor mij de vissen in de haven nieuwsgierig rondzwemmen.

©Bloomberg

Cousteau

‘Dat glas weerstaat aan een druk van 31 bar, zodat we tot 300 meter diep kunnen duiken’, legt Roy Heijdra van U-Boat Worx uit. Het bedrijf uit het Nederlandse Breda produceert een tiental onderzeeërs per jaar. ‘Kapiteins van superjachten zijn voortdurend op zoek naar nieuwe toepassingen om de eigenaars van hun schip te verrassen. Zo komen ze bij ons. Verder leveren we ook steeds vaker aan cruisemaatschappijen, die hun klanten een extraatje willen aanbieden.’ Het instapmodel, de C-Researcher, kan makkelijk geparkeerd worden in de benedendekse garage van een superjacht. Voor 2,5 miljoen euro word je je eigen Jean-Jacques Cousteau.

Met luxewerven als Feadship, Royal Huisman en Amels Damen is Nederland goed vertegenwoordigd op de Monaco Yacht Show. Van die laatste is eigenaar Kommer Damen vandaag zelf aanwezig. Hij heeft 36 scheepswerven in eigendom, goed voor een omzet van 2 miljard euro en 12.000 werknemers. De luxejachten van Amels vormen daar maar een klein onderdeel van. Damen kocht die werf in 1992. De bulk van het werk gaat naar commerciële schepen, zoals veer- en sleepboten.

Bijna even belangrijk als de superjachten zelf, zijn de accessoires die je aan boord hebt.

Terwijl hij ons op de stand van het bedrijf een warme Hollandse stroopwafel aanbiedt, legt Damen uit waarom hij zelf naar Monaco afreist. ‘Heel veel potentiële klanten komen hier kijken, omdat ze zo veel verschillende boten tegelijk kunnen bekijken. Ik hou ervan hen persoonlijk te ontmoeten’, zegt Damen. ‘Evengoed hebben we klanten die een schip bestellen zonder er ook maar een gezien te hebben, wat ik nooit zou doen. Anderen zijn dan weer wispelturig in hun wensen, bijvoorbeeld omdat ze in hun beroepsleven erg veel met technologie bezig zijn, waardoor ze alles op de voet volgen. Zeker bij zeiljachten is dat wel eens het geval.’

Damen zit al lang in het vak en merkt evoluties in de wereld van de superjachten. Mensen zoeken het bijvoorbeeld steeds verder weg. ‘De Middellandse Zee is hartstikke vol. Daarom trekken onze klanten naar exotischer bestemmingen. Zo was ik laatst in Myanmar. Prachtig is dat, vol ongerepte eilanden. Die landen waren vroeger heel bureaucratisch, maar nu ze merken dat die superjachten een nieuwe business vormen, wordt het plots veel makkelijker om erheen te reizen.’

Luxe-ijsbrekers

Amels Damen zet sterk op die trend in door de bouw van luxe-ijsbrekers. Op de stand staat de maquette van de SeaXplorer, een superjacht van 75 meter dat in het najaar van 2019 opgeleverd wordt aan de eigenaar van een bedrijf dat luxueuze heliskitrips aanbiedt in Canada, Alaska, Groenland en op Antarctica. De twee helikopters op het achterdek kunnen via een hydraulisch platform naar beneden schuiven tot in de garage, zodat ze bij vriestemperaturen beschut staan en onderhouden kunnen worden.

1
miljoen per meter superjacht
Als stelregel voor de prijs wordt soms 1 miljoen euro per meter gehanteerd. 'Onder 45 meter is het wellicht iets minder, erboven meer per meter.'

Het schip heeft extra opslagcapaciteit voor voedsel, brandstof en afval, zodat het tot veertig dagen onafhankelijk kan zijn. Dat is voldoende om de noordelijke ijsroute boven Canada of Rusland te overbruggen. Het ontwerp zit in de details. De boeg bevat een speciaal dek om ijsberen te kunnen observeren. Daarvoor moet je tegen de wind in kunnen varen. De andere observatieruimtes bieden ook zicht in alle richtingen, zodat je niet speciaal naar buiten moet om walvissen, orka’s of zeehonden te bekijken.

‘De afzetmarkt van de heel grote luxejachten blijft al bij al beperkt, en zal volgens mij ook niet al te sterk groeien’, zegt Damen. ‘De superrijken die zich zo’n schip kunnen veroorloven, vragen zich steeds meer af: ‘Wat moet ik met zo’n groot schip? Want ik kan er de kleinere havens niet eens mee binnenlopen.’ Je hebt natuurlijk klanten uit bijvoorbeeld Saoedi-Arabië met een enorme entourage die echt wel een supergroot schip nodig hebben, maar voor de meeste rijke particulieren is het veel leuker een kleiner schip van vijftig tot zestig meter te nemen, met daarbij een support ship om al je toeters en bellen op te stockeren.’

Om helemaal mee te zijn, moet je een echte duikboot aan boord nemen.

Die grote assistentieschepen, ook wel schaduwboten genoemd, zijn aan een opmars bezig. De redenering is dat je het personeel en het technisch materiaal zoals bijvoorbeeld de wasmachines op een apart schip zet dat in de buurt blijft, zodat je de luxe en de ruimte kunt reserveren voor het hoofdschip.

Al klinkt de term schaduwboot misschien iets te bescheiden als je weet dat sommige ervan zelf zeventig meter lang zijn. Iñi Oliver is een Spaanse designer van scheepsinterieurs en vertelt hoe hij net zo’n schaduwboot voor een van de grootste superjachten hielp ontwerpen. Kostprijs van het ontwerp: 2,5 miljoen euro. Op de bijboot zitten naast een keuken en verschillende kajuiten voor het personeel onder meer een decompressiekamer voor duikongevallen, en een garage waarin plaats is voor een speedboot die tot 100 km per uur vaart, een taxiboot van zeventien meter lang, verschillende quads voor op het strand en natuurlijk ook een duikboot.

Oliver geeft een concreet voorbeeld van hoe nuttig zo’n boot is. ‘Stel dat je met je luxejacht aangemeerd ligt in Ibiza en je gasten willen een paar uurtjes op het strand van Formentera spenderen, dat een paar kilometer verderop ligt. Dan stuur je er ’s morgens al de bijboot op af, die alle jetski’s kan klaarleggen en een zwemplatform kan installeren. Na het ontbijt nemen je gasten de helikopter vanop het superjacht naar Formentera. Dat is behoorlijk wat tijd gewonnen.’ En die landen dan op het strand? ‘Nee’, zegt Oliver met een monkellachje. ‘Op het helikopterplatform van de bijboot, natuurlijk.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie