Een deejay met een boodschap

Gianmarco Cellini, een 22-jarige technodeejay uit het Limburgse Maasmechelen. Hij samplet Arabische, Afrikaanse en Indiase geluiden in zijn muziek. ©WALLIS ANNIKA

Woodstock 50 | Het muziekfestival Woodstock was vijftig jaar geleden het hoogtepunt van de tegencultuur. Welke toegewijde, gewetensvolle of tegendraadse bands of artiesten mag u deze zomer niet missen op onze festivals?

Hij smokkelt citaten uit de beroemde ‘How Long, Not Long’-toespraak van Martin Luther King in zijn dj-sets en voert op Ibiza campagne tegen de plasticsoep die feestvierders op het party-eiland achterlaten. ‘Misschien doen mijn collega’s in de dancewereld dat wel te weinig: hun bekendheid inzetten om hun aanhang tot nadenken aan te sporen’, zegt Gianmarco Cellini, de mens achter ‘Cellini’, een technoproducer en dj met een zending.

Lees de volledige reeks

Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van Woodstock gaat De Tijd deze zomer op zoek naar de tegencultuur van nu.

Welke bands mag u niet missen op de podia van Belgische festivals? Dat ontdekt u in het dossier 'Woodstock 50'.

De 22-jarige Limburger is dit jaar door Tomorrowland uitverkoren als stage host. Dat betekent dat hij de line-up van één podium mag bepalen. Hij speelt ook vier dj-sets op ’s werelds belangrijkste dancefestival. In augustus draait hij op Pukkelpop. Niet slecht voor een ex-student innovatiemanagement die pas enkele jaren geleden zijn eerste plaatjes oplegde. Cellini studeerde in Brussel toen hij tijdens de blok voor zijn tweede zit het idee kreeg voor een partyconcept in de Fuse. De nachtclub hapte toe, en de Italiaanse Belg brak prompt zijn studies af.

Cellini stamt uit de derde generatie van twee Italiaanse families die in de jaren 60 naar Limburg emigreerden om in de mijnen te werken. Zijn grootouders ontmoetten elkaar in een van de barakkenkampen voor Russische krijgsgevangenen uit de Tweede Wereldoorlog waarin Italiaanse migranten in de Limburgse mijnstreek werden opgevangen. Het migratieverhaal van zijn grootouders heeft hem altijd aangegrepen. ‘Omdat ik het nu zo goed heb’, zegt hij. Als eerbetoon samplet hij Siciliaanse volksmuziek in zijn hortende dancemuziek. Evengoed gebruikt hij invloeden uit de Arabische muziek en geheimzinnige wereldmuziek. Op reis in Nepal nam hij geluiden op van monniken en kloosters en joeg die door zijn techno.

Een toekomstig muzikaal project is een samenwerking met een Afrikaanse zanger. ‘Een vluchteling. We praten altijd over vluchtelingen als een amorfe groep, en nooit als mensen. Individuen. Terwijl al die migranten die naar hier willen komen heus niet zo anders zijn dan wij. Ook in onze muziekbeleving zijn we niet zo verschillend. Techno heeft op zich misschien weinig met Arabische folk, maar een blanke producer uit Maasmechelen en een zwarte muzikant zonder papieren streven precies hetzelfde na: anderen vermaken met onze eigen emoties.’

Ook naast het podium probeert hij de geesten te beïnvloeden. In de aanloop naar de jongste verkiezingen vroeg hij zijn fans via sociale media ‘verstandig’ te stemmen. Lees: niet op het Vlaams Belang. De uitslag maakte hem boos, maar zijn strijdvaardigheid is niet getemperd. ‘Ik zal heel mijn leven tegen racisme opkomen. Dat ben ik mijn grootouders verschuldigd.’

Behalve racisme is ook de toekomst van onze planeet een grote bekommernis. Hij sloot zich aan bij de ‘plastic free rider’-beweging van artiesten die geen plastic aanvaarden op hun lijstje met kleedkamerwensen. Tijdens een beach clean-up met collega’s op Ibiza stelde hij vast dat hij in de dancescene niet alleen staat met zijn zendingsdrang. ‘Dance draait om meer dan escapisme.’

Cellini komt op 19, 21, 27 en 28 juli naar Tomorrowland.

Beluister de muziek uit de reeks

 


Lees verder

Advertentie
Advertentie