Advertentie

Auto leasen komende jaren fors duurder

De prijs die bedrijven en werknemers betalen voor hun leasingwagens, zal de komende jaren flink stijgen. Dat voorspellen de grootste leasingmaatschappijen die in België actief zijn.

(tijd) 'Leasen is altijd goedkoper geworden, terwijl de auto's steeds duurder worden. Voor ons zijn de grenzen van de besparingen bereikt', klinkt het.

Van de 4,8 miljoen auto's die in België rondrijden, waren er eind 2005 235.874 in operationele leasing. Dat aantal is de jongste jaren fors gestegen: eind 2000 waren er nog maar 172.822 auto's in leasing en langetermijnverhuur, blijkt uit de cijfers van de sectorfederatie Renta.

Meer en grotere klanten zetten tegelijk de marges in de sector onder druk. Bedrijven spelen de leasingmaatschappijen vaak tegen elkaar uit om het goedkoopste tarief te krijgen. Om hen binnen te halen, gebruiken de maatschappijen van hun kant agressieve maandelijkse tarieven. De lagere marges compenseren ze onder meer door uitbesteding van onderhoud, doorverkoop, enzovoort aan gespecialiseerde onderaannemers. Intussen raakten de klanten gewend aan de steeds lagere leasingtarieven.

Drie van de grootste vier Belgische leasingbedrijven, LeasePlan, Athlon en KBC Autolease, trekken nu aan de alarmbel. Ze stellen een prijsverhoging in het vooruitzicht.

'We kunnen niet anders', zegt Paul Dewit, de gedelegeerd bestuurder van Athlon Car Lease. Hij ziet vier redenen voor de komende prijsverhogingen. 'Ten eerste is de rente aan het verhogen, wat onze activiteit als financiers duurder maakt. Ten tweede daalt de restwaarde van tweedehandswagens door verzadiging van de markt. Ten derde daalt de prijs van het auto-onderhoud niet meer. Door gespecialiseerde zaken uit te besteden hebben we besparingen kunnen doordrukken. Dat deed de kosten dalen, maar we zitten nu op een punt dat het einde stilaan in zicht is. En ten slotte worden de banden duurder. Dat komt door de gestegen grondstoffenprijzen, maar ook de trend naar bredere banden.'

De andere grote leasingbedrijven treden Dewit bij. 'Leasingmaatschappijen worden gedwongen steeds grotere risico's te nemen. Ze gaan nu al ontzettend diep in hun offertes. Het gevaar is dat de restwaarde van de wagens aan het einde van de contracten te laag is om de kosten te dekken', vreest managing director Guido Schouteet van marktleider LeasePlan.

JL

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud