Belg zweert trouw aan zijn bankier

(belga) - De meeste consumenten kiezen in eerste instantie niet uit financiële overwegingen voor een bepaalde bank. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop bij 3.400 consumenten. De nabijheid van een bankkantoor en de traditie in de familie wegen zwaarder door. Meer dan driekwart van de ondervraagde consumenten is de laatste tien jaar niet van bank veranderd.

De Belg is nog altijd erg trouw aan zijn bankier. Ook al wordt bankieren op afstand meer en meer gepromoot, de nabijheid van een bankkantoor is voor de consument nog altijd doorslaggevend (47%) om voor een bepaalde bank te kiezen. Daarna volgen traditie in de familie (36%), bank met een goede naam (25%), grote bank (20%). Pas daarna komen het criterium van de kosten en de kwaliteit van de dienstverlening (16%). Slechts 13 procent van de consumenten kiest voor een bank om er een krediet te kunnen krijgen.

Er is een kloof tussen de realiteit en de perceptie als het gaat om de kosten die banken aanrekenen, zegt Test-Aankoop. Ongeveer 37 procent van de respondenten zegt dat ze bij hun bank ongeveer evenveel betalen als bij de concurrentie. Meer dan 20 procent weet niet of hun bank meer kosten aanrekent dan de concurrentie.

Twintig procent heeft al ooit een probleem gehad aan een geldautomaat bij de eigen bank of een andere. Andere problemen zijn een verkeerde uitvoering van instructie of opdracht (12%), een meningsverschil over kosten of interesten die werden aangerekend (11%), vertraging bij de verwerking van een verrichting (11%) of moeilijkheden bij het afsluiten van de rekening (3%).

Veertig procent van de klanten die een probleem hadden, uitten daarover geen klacht bij het kantoor of de hoofdzetel. Velen weten blijkbaar niet dat er al geruime tijd een dienst bestaat die dergelijke klachten behandelt, zegt Test-Aankoop.

De verbruikersorganisatie koppelt een aantal eisen aan de enquête. Ze vraagt dat de consument die een zichtrekening opent, degelijk moet geïnformeerd worden over de kosten. 'De wet legt dat op, maar in de praktijk blijft het nog altijd een knelpunt', zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. Voorts pleit de organisatie voor het doorzichtiger maken van de banktarieven, een betere regeling bij de verhuis van de ene naar de andere bank. De organisatie is gekant tegen het aanrekenen van kosten bij de afsluiting van een rekening. Er moet voor de consumentenorganisatie ook een verbod komen op gedwongen verkopen, bijvoorbeeld de premie die automatisch wordt ingehouden voor de overlijdensverzekering die aan de zicht- of spaarrekening kan worden gekoppeld.

(foto: belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud