Een nieuw elan voor de defensieve waarden?

Bedrijven uit de sector van de consumentengoederen krijgen het label 'defensief' mee. P&G is hiervan het Amerikaanse boegbeeld.

(De Belegger) - In de huidige fase van de conjunctuur is het niet zo verwonderlijk dat defensieve aandelen goed presteren. Dat de voedingssector door de vrij goed voorspelbare winstevolutie en de behoorlijke dividendrendementen perfect aan de definitie van 'defensief' voldoen werd al reeds voorgesteld.

Ook bedrijven uit de sector van de consumentengoederen dragen het label 'defensief'. Het boegbeeld van deze sector is het Amerikaanse Procter & Gamble (www.pg.com). Door de overname van Gillette in 2005 werd Procter & Gamble in een klap de grootste producent van consumentengoederen ter wereld. De Amerikaanse groep stevent dit jaar af op een omzet van 67,9 mrd. $ en maakt met een beurskapitalisatie van 197 mrd. $ deel uit van de Dow Jones Industrial, de beursindex die de dertig grootste industriële ondernemingen van Amerika bundelt.

Een nieuw elan

Zekerheden bestaan echter niet, ook niet in de beleggerswereld. Als gevolg van een ontgoochelende omzetevolutie, twee opeenvolgende winstwaarschuwingen, het afspringen van de overnamegesprekken met Warner Lambert en een massaal herstructureringsplan kelderde de koers van P&G begin 2000 in 2 maanden tijd met zowat 50%. Enigszins verrassend was dat de groep op dat ogenblik de overname van Clairol, een producent van haarverzorgingsproducten, aankondigde. In 2003 volgde de overname van het Duitse Wella en vorig jaar werd Gillette ingelijfd. De overname van Gillette werd duur betaald (5,5 keer de omzet; 30 keer de winst), maar P&G deed een belangrijke stap op de markt van verzorgingsproducten voor mannen. De overnames en het nieuwe management bezorgden P&G een nieuw elan en het aandeel verdient opnieuw het aureool 'defensief' als geen ander. In de 7 productsegmenten beschikt P&G over meer dan 20 producten met een omzet van meer dan 1 mrd. $. Met producten als Tide, Dash, Ariel, Dreft, Mr. Proper, Bounty, Swiffer, Head & Shoulders, Pantene, Always, Tampax, Pampers, Vicks, Oral-B, Pringles, Mach3, Braun, Duracell en dergelijke meer is P&G vrijwel in elke huiskamer aanwezig.

Lees meer op www.belegger.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud