Een op de drie Vlamingen neemt minder vaak de auto

(tijd) - Een op de drie Vlamingen rijdt minder met de auto als gevolg van de hoge brandstofprijzen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS Dimarso in opdracht van De Lijn. Van de mensen die minder met de auto rijden, gaat 80 procent op zoek naar een alternatief vervoermiddel. De bus en de tram zijn, na de (brom)fiets, het populairst.

Een liter brandstof kost ongeveer een kwart meer dan begin dit jaar. De maximumprijs voor een liter diesel bedraagt nu 1,121 euro, een liter super 98 kost 1,407 euro. Op 1 januari was dat respectievelijk 0,91 en 1,114 euro per liter.

Om te peilen naar de gevolgen van de hoge brandstofprijzen op het verplaatsingsgedrag van de Vlaming, liet de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn een onderzoek uitvoeren bij 300 Vlaamse gezinnen met minstens één privé-wagen. Uit het onderzoek, dat in oktober werd uitgevoerd, blijkt dat 32,4 procent van de Vlamingen minder vaak de auto van stal haalt als gevolg van de hoge brandstofprijs.

West-Vlamingen laten hun wagen het makkelijkst aan de kant, Antwerpenaren het minst. Dat heeft waarschijnlijk te maken, zegt directeur-generaal Ingrid Lieten, met het feit dat men in Antwerpen, als gevolg van de werken aan de Antwerpse ring, al vlugger is overgeschakeld op fiets, bus of tram. Gezinnen met een firmawagen zeggen slechts 14,5 procent minder met de wagen te rijden.

Van de Vlamingen die minder de auto gebruiken, maakt een op de vijf minder verplaatsingen. Acht op de tien zoeken een goedkoper alternatief voor de auto. De fiets of bromfiets komt daarbij op de eerste plaats. Dan komt het openbaar vervoer: bus, tram en trein. Ruim de helft gaat vaker te voet.

Een op de acht Vlamingen maakt meer gebruik van het openbaar vervoer. In West-Vlaanderen is dat een op de vier, in Antwerpen en Oost-Vlaanderen 11,5 en 9,5 procent.

Volgens Lieten overweegt 14 procent meer een bus of tram te nemen en heeft 11,8 procent interesse om de wagen in te leveren in ruil voor een gratis abonnement van De Lijn.

Lieten: 'Het onderzoek toont aan dat mensen echt nadenken over alternatieven voor de dure auto. We willen dat nog stimuleren. Daarom beginnen we een mediacampagne om ons aanbod, dat de jongste jaren enorm is uitgebreid, te promoten. De enquête toont aan dat het nu opportuun is om uit te pakken met een promotiecampagne. We voeren geen frontale aanval uit tegen koning auto, maar willen de occasionele en de niet-reiziger van bus en tram aansporen om te gaan 'lijnen' en de 'benzinepomp op dieet te zetten'. Een jaarabonnement voor het net van de Lijn kost 190 euro. Dat is niet meer dan vier tankbeurten.'

Lieten geeft toe dat het feit dat 20 procent van de Vlamingen zich gewoon minder verplaatst als gevolg van de hoge brandstofprijzen - en dus niet denkt aan De Lijn als alternatief - een beetje 'verontrustend' is. Lieten: 'Dat betekent dat we nog veel kunnen bereiken als we de mensen beter informeren.'

De Lijn ondervindt geen negatieve impact van de stijgende brandstofprijzen. Het beheerscontract met de overheid stipuleert dat De Lijn meer overheidstoelage krijgt bij stijgende brandstofprijzen en minder bij dalende prijzen. In Nederland is dat niet zo en bouwen openbaarvervoersmaatschappijen hun aanbod af als gevolg van de stijgende brandstofprijzen.

MDR

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud