Gebruik gezond verstand bij internetbankieren

Belgen doen steeds meer aan internetbankieren, terwijl cybercriminelen het almaar vaker op financiële instellingen gemunt hebben.

(tijd) Het risico voor de Belgische bankcliënt valt goed mee, stelt Wouter Mariën van het IT-beveiligingsbedrijf Symantec België. 'De internettransacties bij Belgische banken zijn relatief goed beveiligd. Ze gebruiken meestal een beveiliging met twee factoren: een gebruikersnaam en een variabele code, die via een algoritme gegeneerd wordt. Dat is veiliger dan de traditionele gebruikersnaam en paswoord.'

Particulieren

Cybercriminelen richten zich op de consument die thuis internetbankiert of online koopt. 86 procent van de pogingen tot cybercriminaliteit is gericht op particulieren. Een van de meest gebruikte technieken daarbij is phishing. Daarbij worden bankcliënten thuis via een mail gecontacteerd en naar een website geleid die zich voordoet als de site van de bank. Als die persoon op die site zijn persoonlijke gegevens en wachtwoord intikt, kunnen cybercriminelen die misbruiken. 'Die diefstallen van identiteit zullen een van de belangrijkste zaken zijn waartegen bedrijven zich moeten wapenen,' stelt Mariën. Criminelen pogen intussen ook via telefoon of sms identiteiten te stelen, liet Symantec weten.

Gezond verstand

Om phishing via internet tegen te gaan leggen bedrijven als Symantec enorme databanken aan waar verdachte sites in worden opgeslagen. Wie op een dergelijke site terechtkomt, krijgt een waarschuwing dat er mogelijk iets loos is. Financiële instellingen doen ook inspanningen om hun cliënten ervan op de hoogte te brengen dat ze nooit mails rondsturen om identiteitsgegevens te vragen.

'Maar het belangrijkste is dat de consument zelf zijn gezond verstand gebruikt', stelt Mariën. 'Een gezonde achterdocht is steeds aangewezen als je een mail krijgt. Bovendien klik je beter nooit op een link in een mail. Je doet er beter aan de link te kopiëren of opnieuw in te tikken', zegt Mariën.

JL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud