Grootbanken duurder voor basispakket

Een basispakket bestaande uit een zichtrekening, een spaarrekening en een kredietkaart kost bij de Belgische grootbanken flink meer dan bij een aantal kleinere banken. Dat blijkt uit een vergelijkende studie van de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

(tijd) - Test-Aankoop houdt regelmatig de kosten en de opbrengsten van verschillende bankproducten tegen het licht. Daaruit blijkt dat het nog steeds het voordeligst is om voor ieder bankproduct de goedkoopste bank te kiezen. Maar in de praktijk werkt dat niet. De doorsnee-Belg verkiest meerdere producten aan te kopen bij eenzelfde bank. Dat is niet alleen comfortabeler, ook andere factoren, zoals de traditie in het gezin of de ligging van het kantoor, spelen daarbij een rol.

Omdat klanten meerdere producten bij dezelfde bank aanhouden, ging Test-Aankoop na hoeveel een basispakket aan bankproducten kost bij 27 verschillende banken. Een dergelijk basispakket bestaat uit een zicht- en een spaarrekening en een kredietkaart. De simulatie gaat ervan uit dat er op de spaarrekening 25.000 euro staat voor een gezin en 7.500 euro voor een alleenstaande.

Uit de simulatie blijkt dat de rente op de spaarrekening bepalend is voor welke bank het best scoort. Daardoor komt Banca Monte Paschi Belgio, dat 4 procent basisrente en 0,5 procent getrouwheidspremie biedt op zijn spaarrekening als winnaar uit de bus. Daarna volgen de banken van de BKCP-groep, CP Banque, Argenta en Keytrade Bank. Voor een alleenstaande vervoegt Deutsche Bank de top vijf en verdwijnt Banca Montepaschi Belgio eruit.

In beide gevallen blijkt dat de vier grootbanken, Fortis, KBC, Dexia en ING, slecht scoren. Als een gezin 100 euro overhoudt bij de interessantste bank, houdt datzelfde gezin slechts 48 euro over bij KBC en slechts 40 euro bij Fortis (zie tabel).

Test-Aankoop deed dezelfde oefening over voor een zogenaamd kredietpakket. Dat pakket bestaat uit een zichtrekening, een kredietkaart en een autolening. Ook voor dat pakket scoren de grootbanken slechter dan de kleinere banken.

De grootbanken reageren gelaten. Ze wijzen erop dat klanten vaak kiezen voor het totale dienstverleningspakket van een grootbank, zoals de nabijheid van een kantoor. 'Je moet de klantenrelatie als een geheel bekijken en niet er enkele producten uitnemen. De tevredenheid van onze klanten neemt toe. Dat wijst er toch op dat wat we hun aanbieden ook geapprecieerd wordt', zegt een woordvoerder van KBC.

Transparantie

Een andere les die Test-Aankoop uit het onderzoek trekt, is de grotere nood aan transparantie van de tarieven bij banken. Voor Test-Aankoop was het 'geen sinecure' om de tarieven te vergelijken. 'Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de doorsneeconsument door de bomen het bos niet meer ziet,' zegt Test-Aankoop.

JL

@image[g_basisbankpakket_350x177.gif]

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud