Advertentie

Klachten over kopen via internet blijven toenemen

In 2005 ontvingen de Europese Centra voor de Consument (ECC) 1.834 grensoverschrijdende klachten over aankopen via het internet, tegen 831 in 2004. Het aantal klachten dat ECC België noteerde steeg van 71 in 2004 tot 158 in 2005. Dat heeft de Belgische afdeling van het ECC woensdag gemeld.

(belga) België komt op de vijfde plaats, zowel wat het aantal klachten betreft dat door consumenten werd ingediend (110) als wat het aantal internetverkopers betreft tegen wie een klacht is gemeld (61).

Die stijging valt niet alleen te duiden door het aantal ECC's dat is toegenomen, maar ook doordat het aantal klachten dat gemeld werd bij de ECC's - die al in 2004 aan het onderzoek meewerkten - met 74 procent is gestegen.

De meeste klachten in Europa (46 procent) handelen over problemen met het leveren van bestelde goederen. Ongeveer 38 procent handelt over het niet leveren van goederen en 3 procent over het te laat of niet volledig leveren. Die trend geldt ook voor België, waar 41 procent van de klachten de problemen met levering omvat en 21 procent te maken heeft met beschadigde goederen of producten die niet overeenstemmen met de wensen van de klant.

De reden waarom de goederen niet worden geleverd variëren van fraude tot een slechte administratieve opvolging.

In Duitsland bevinden zich de meeste webtraders tegen wie een klacht werd ingediend (607), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 282 klachten en Frankrijk met 256. De Zweedse consumenten hebben het hoogst aantal klachten ingediend (331), gevolgd door Frankrijk (200) en Ierland (185).

Het ECC-Net is een project van de Europese Commissie. In 26 landen van Europa is er een Europees Centrum voor de Consument. Het is de bedoeling de consument gratis advies over grensoverschrijdende klachten te verstrekken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud