Luxeterreinwagens worden duurder

(belga) - De administratie Financiën werkt momenteel aan een wetsontwerp dat het begrip 'lichte vrachtwagen' herdefinieert. Dat maakt komaf met het gebruik om luxeterreinwagens op een fiscaal voordelige manier in te schrijven. De nieuwe regeling zou begin 2005 al van kracht worden.

Dat blijkt uit het antwoord dat staatssecretaris voor de Strijd tegen de Fiscale Fraude Hervé Jamar vorige week in de Kamer al verstrekte aan sp.a'er Dylan Casaer. Casaer vroeg het regeringslid hoever het staat met het sluiten van het achterpoortje dat eigenaars van luxeterreinwagens gebruiken om hun voertuig als lichte vrachtwagen in te schrijven. Dat is fiscaal voordeliger.

De Vlaamse socialist wijst erop dat de regeling ervoor zorgt dat de eigenaars geen belasting op inverkeerstelling en een lagere verkeersbelasting moeten betalen. 'Dit voordelig stelsel heeft ervoor gezorgd dat het aantal voertuigen dat ingeschreven is als lichte vracht de voorbije tien jaar is gestegen van 255.000 in 1992 tot 435.000 in 2002'.

Jamar liet in de kamercommissie Financiën weten dat de administratie momenteel werkt aan een wetsontwerp dat een fiscale definitie van het begrip 'lichte vrachtauto' vastlegt. De nieuwe definitie wordt van toepassing op de verkeersbelasting, de aanvullende verkeersbelasting, de belasting op de inverkeerstelling, de accijnscompenserende belasting en de inkomstenbelasting.

De administratie werkt daarnaast aan een inventarisering van het aantal voertuigen, om zo een beeld te krijgen op de budgettaire impact van het wetsontwerp. Bedoeling is dat de nieuwe regeling begin volgend jaar al van kracht wordt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud