Meer codes op aangifte personenbelasting

Het aangifteformulier voor de personenbelasting telt 38 codes meer dan vorig jaar, goed voor een record, zegt de federale oppositiepartij CD&V.

(tijd) Het formulier dat we binnenkort van de fiscus toegestuurd krijgen, is dinsdag in het Belgisch Staatsblad verschenen. Daaruit blijkt dat er opnieuw enkele nieuwigheden zijn. 'De opvallendste aanpassing is een gevolg van de uitvoering van het Generatiepact', legt fiscalist Lieven Van Belleghem uit.

Door het Generatiepact kunnen werkgevers kiezen voor een uitkering die automatisch uitdooft als de werknemer opnieuw werk vindt of voor het behoud van de uitkering bij een werkhervatting van de bruggepensioneerden of Canada Dry'ers. Die laatsten blijven genieten van een belastingvermindering. De wijzigingen zijn te vinden in vak IV, bij de vervangingsinkomsten.

Voorts werd het aangifteformulier aangepast in functie van enkele nieuwe fiscale aftrekken. Dat geldt voor de aftrek win-winlening van de Vlaamse overheid, het fiscaal vriendelijke regime voor leningen aan jonge bedrijven (vak IX). Er is ook een nieuw vak voor het belastingkrediet voor de aankoop van een pakket 'internet voor iedereen'.

Per saldo, zegt CD&V-Kamerlid Carl Devlies, werd de belastingbrief een stuk ingewikkelder. Er kwamen 38 codes bij, wat het totaal (voor deel I en deel II samen) op 579 brengt. 'Sinds Didier Reynders minister van Financiën is, kwamen er al 241 codes bij', zegt hij. 'De grenzen van de complexiteit zijn bereikt.'

Vorig jaar kwamen er nog 33 codes bij, het eerste jaar nadat de belastingbrief grondig werd gewijzigd, met de invoering van het zogeheten scanformulier.

Onlangs nog pleitte zowel CD&V, de sp.a als de VLD in een debat in het tv-programma 'De Zevende Dag' voor eenvoudiger belastingregels.

Het is nog niet duidelijk welk bedrijf dit jaar de belastingbrieven drukt. Vorig jaar was dat voor het tweede jaar op rij de drukkerij Moore Response Marketing uit Erembodegem. Daarvoor drukte de Turnhoutse drukkerij Joos ongeveer veertig jaar lang de zowat zes miljoen belastingbrieven.

Beide bedrijven zijn ook dit jaar kandidaat.

PBL

Advertentie
Advertentie