Advertentie

Tariferingsbureau autoverzekering heeft achterstand

(tijd) - Het Tariferingsbureau voor de autoverzekeringen heeft drie maanden na zijn oprichting een achterstand. Het bureau verwerkt sinds begin november gemiddeld 1.000 aanvragen per maand. Dat is meer dan verwacht. Het bureau moest daarom extra personeel aantrekken. Het Tariferingsbureau stelt wel dat het aantal dossiers zal afnemen, omdat het nu ook de polissen van de pool van moeilijk te plaatsen risico's overneemt.

Het Tariferingsbureau van de autoverzekeringen startte op 1 november. Wie drie keer werd geweigerd door een verzekeraar of vijf keer meer moet betalen dan de basisprijs voor zijn autopolis, kan een beroep doen op het bureau. Het bureau stelt dan een premie voor. Vier verzekeraars vangen de polissen van het Tariferingsbureau op: Axa Belgium, Fortis AG, Winterthur en Ethias.

De voorbije weken doken regelmatig geruchten op dat de verzekeringsmakelaars niet tevreden zijn over het Tariferingsbureau. Het duurt lang voor ze iemand aan de lijn krijgen en ook op de afhandeling van een dossier is het naar verluidt lang wachten. Bertrand Leton, de voorzitter van het Tariferingsbureau, geeft toe dat het bureau met een achterstand zit. 'Het is niet zorgwekkend, maar we hebben wel al drie extra werknemers aangeworven. Indien nodig, zullen we nog meer personeel aantrekken', zegt Leton. Het bureau werkt nu met een tiental mensen en bekijkt maandelijks een duizendtal aanvragen.

Normaal moet het Tariferingsbureau binnen de maand een aanvraag voor een autoverzekering afhandelen. 'Dat is nu enkele dagen meer', meldt Leton. Hij verduidelijkt dat de 30 werkdagen pas ingaan als een dossier volledig is. En daar wringt vaak de schoen. 'De meeste aanvragen voor een polis zijn onvolledig. De chauffeurs moeten hun schadeverleden tot 5 jaar terug kunnen voorleggen. Met de nodige bewijzen en de bonus-malusattesten van hun verzekeraars. Dat blijkt geen sinecure te zijn.'

Het Tariferingsbureau neemt daarnaast ook de polissen van de Pool van moeilijk te plaatsen risico's over. Dat verzekeringsfonds had dezelfde doelstelling als het Tariferingsbureau, maar bleek uiteindelijk nog te duur en daarom ontoegankelijk te zijn. Hoeveel dossiers van de Pool naar het Tariferingsbureau worden overgeheveld, kan Leton niet zeggen. Hij meent wel dat tegen april of mei alle dossiers van de Pool verwerkt zullen zijn, waardoor het bureau opnieuw wat meer ruimte krijgt.

Het bureau had eind januari iets meer dan 3.350 aanvragen binnengekregen. Daarvan ontvingen bijna 1.300 dossiers een positief antwoord. Iets meer dan 500 dossiers krijgen binnenkort een antwoord. Van de 1.300 die een autoverzekering mochten nemen bij het bureau, hebben slechts 675 zich aangesloten. 'Wat de anderen doen, weten we niet altijd. Maar er zijn mensen die beslissen met een motor te gaan rijden. Anderen dienen een nieuwe aanvraag in voor een minder zware auto, omdat het tarief te hoog was. En nog anderen rijden waarschijnlijk zonder verzekering rond', schetst Leton.

Vooral brokkenmakers kloppen aan bij het Tariferingsbureau. Een bestuurder op de vijf beging een zware overtreding, zoals rijden onder invloed of een vluchtmisdrijf. Jongeren onder 26 jaar vertegenwoordigen 18 procent van de aanvragen. Senioren boven 65 jaar zijn dan weer goed voor 12 procent.

Saar Sinnaeve

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud