Tele Atlas

De gps-toestelletjes zijn een gegeerd cadeau onder de kerstboom. Door de toenemende concurrenten belandde de prijs immers op een 'democratisch' niveau. Tele Atlas kan als toeleverancier van digitale kaarten optimaal profiteren van de verwachte hogere volumes.

Uit De Belegger N°47 van 21 november 2006

www2.teleatlas.com -Amsterdam | 14,5 euro

Op de beurs is Tele Atlas al lang geen onbekende meer. Reeds in mei 2000 maakte het bedrijf immers zijn beursdebuut op de Neuer Markt tegen 19 euro. Net op tijd om nog een graantje mee te pikken van de technologiehype. Het aandeel piekte tegen 30 euro, maar nadien ging viel het tot een dieptepunt van 0,81 euro in 2003. Tele Atlas was echter een 'survivor'. In november vorig jaar koos Tele Atlas voor een tweede beursnotering in Euronext Amsterdam tegen 18,50 euro om 134 mln. euro vers geld te halen. Het percentage vrij verhandelbare aandelen 51%. De Duitse producent Bosch bezit 7% van het kapitaal, de rest is verspreid bij beleggingsfondsen.

Activiteiten

Tele Atlas maakt digitale wegenkaarten en levert die vooral aan producenten van navigatietoestellen (gps-systemen). Het bedrijf biedt aldus uitsluitend gedetailleerde (digitale) kaarten aan, maar ontwerpt zelf nooit applicaties of oplossingen.

    De activiteiten worden opgesplitst in 5 categorieën:
  • 'Personal Navigation' ( 52% van de omzet) levert digitale kaarten aan de producenten van mobiele navigatietoestellen. De belangrijkste klanten zijn namelijk TomTom , Navigon, NavMan, ViaMichelin.
  • 'Automotive' (19,2% van de omzet) levert cd-roms en dvd's bestemd voor in de auto ingebouwde gps-systemen. Als belangrijkste klanten zijn er Mercedes, BMW, Blaupunkt en Pioneer.
  • 'Enterprise and Government' waarbij Tele Atlas onder meer digitale kaarten toelevert aan de Post, Deutsche Post, UPS, Fedex en dergelijke meer.
  • 'Data Products' (9,1% van omzet) omvat de zogenaamde 'updates'.
  • 'De internettoepassingen' (Tele Atlas levert digitale kaarten aan onder meer Mappy, Map24, ViaMichelin, Gouden Gids en Google) en de zogenaamde 'Wireless' of draadloze toepassingen.

Resultaten en waardering

Het bedrijf realiseert trouwens 77% van de omzet in Europa (23% in Noord-Amerika). Voor de 'Personal navigation'-toepassingen, het segment waarin Tele Atlas marktleider is, worden groeicijfers van meer dan 100% in het vooruitzicht gesteld.In de toekomst zullen alle mobieltjes (gsm's, pda's, ?) met een gps-systeem uitgerust zijn. Navigatietoestellen zullen immers steeds meer buiten de auto worden gebruikt.

Vooruitzichten

Voor heel het jaar stelt Tele Atlas een omzet van 250 mln. euro in het vooruitzicht, dat is een groei op jaarbasis van 25% tegenover 2005. Voor de volgende jaren stelt Tele Atlas een omzetgroei van 20% in het vooruitzicht. Dat zou in principe moeten volstaan om tegen eind 2007 of in 2008 voor het eerst winst te boeken. Het bedrijf is nog steeds verlieslatend en dat heeft vooral te maken met de Amerikaanse activiteiten, waarvan de omzet te laag blijft om de hoge vaste kosten te dekken. Belangrijk is ook dat het bedrijf schuldenvrij en de balans gezond is (nettokaspositie van 2,5 euro per aandeel).

Advies:

Op basis van de huidige ratio's (koers/omzet: 5; koers/boekwaarde: minstens 3; marktkapitalisatie/bedrijfscashflow: 32) is het aandeel wel risicovol. Het zijn echter de vooruitzichten die tellen en door het vooruitzicht op winst zou TeleAtlas wel eens één van de toppers van de meer risicovolle aandelen van 2007 kunnen worden. Het aandeel mag gekocht worden, maar u moet het wel catalogeren onder het speculatiever gedeelte van uw portefeuille.

Het volledig artikel is te lezen in De Belegger N°47 op pagina 14 en 15

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud