United Technologies zoekt erkenning

United Technologies vindt dat de beleggers de vennootschap onvoldoende kennen en daarom het aandeel ook niet naar waarde schatten. Men kan zich echter afvragen waarover de vennootschap zich druk maakt. De onderneming maakt deel uit van 30 aandelen van de prestigieuze Dow Jones-index. De meeste aandelen United Technologies zijn in het bezit van institutionele beleggers. Die hebben ze in portefeuille omdat het aandeel in de Dow Jones-index zit en de resultaten zich gunstig ontwikkelen. Ook over de koers hebben de vennootschap en de aandeelhouders geen klagen.

Sinds het dieptepunt van circa 40 dollar juist na de aanslagen van 11 september 2001 is de koers meer dan verdubbeld tot 84 dollar. Ten opzichte van de laagste koers van de jongste 12 maanden bedraagt de stijging 70 procent. De frustratie van United Technologies komt echter voort uit het feit dat de koerswinstverhouding 20 procent lager ligt dan die van vergelijkbare bedrijven als General Electric, Honeywell International, Textron, MMM ondanks een winstverdubbeling tegenover 1998.

United Technologies is het resultaat van een hele reeks overnames en afstotingen, waarbij het bedrijf probeert de leider te zijn in elk van zijn activiteiten.

Pratt & Whitney vertegenwoordigt 26,6 procent van de groepsomzet. Het bouwt vliegtuigmotoren voor de grote vliegtuigproducenten zoals Boeing, Airbus en Bombardier. Het bedrijf behoort samen met General Electric tot de top in deze sector. Het interessante aan deze activiteit is dat niet de jaarlijkse levering van motoren de grootste rendabiliteit oplevert, maar het onderhoud en de vervangingsstukken. Deze kunnen tijdens de levensduur van de motor een meervoud van de aankoopprijs van een vliegtuigmotor bedragen. Pratt & Whitney levert niet alleen aan de burgerluchtvaart. Het bedrijf werd ook geselecteerd om de nieuwe militaire vliegtuigen F/A-22 en F-35 Joint Strike Fighter uit te rusten.

Carrier is goed voor 30,5 procent van de groepsomzet. Het bedrijf is de wereldleider in de productie van airconditioningapparatuur voor woningen, kantoren en opslagplaatsen van bederfelijke goederen. In 2002 realiseerde Carrier zelfs 48 procent van zijn omzet buiten de VS, wat de sterke internationale positie van de onderneming onderstreept.

Otis brengt 23,6 procent van de groepsomzet aan. Voor de grootste wereldproducent van liften, roltrappen speelt eveneens het onderhoud en de levering van onderdelen een stabiliserende rol. In 2002 werd al 77 procent van de omzet buiten de VS gerealiseerd. De waardeschommelingen van de dollar kunnen de resultaten dus beïnvloeden.

Het Flight Systems Segment is goed voor 19,3 procent van de groepsomzet. Het is ontstaan uit de samenvoeging van Sikorsky, Sundstrand en Hamilton Standard. De overname in 1999 van Sundstrand voor 4,3 miljard dollar (3,7 miljard euro) was de grootste uit de geschiedenis van United Technologies. Deze afdeling is de op twee na grootste wereldproducent van onderdelen en systemen voor de luchtvaartindustrie. Sikorsky is een van de grootste wereldproducenten van helikopters, zowel burgerlijk als militair. Ook hier is onderhoud en levering van onderdelen belangrijk.

United Technologies is groot geworden door overnames. De onderneming is er nog steeds van overtuigd dat dit de beste manier is om te groeien. Het bedrijf heeft er altijd naar gestreefd de overnames te verwerken en te integreren in de bestaande activiteiten. Dit jaar heeft de groep de Engelse Chubb, gespecialiseerd in elektronische beveiliging, overgenomen voor een bedrag van 1 miljard dollar (862,6 miljoen euro). Op het eerste gezicht lijkt dit een nieuwe activiteit, maar zo ziet de onderneming het niet. Voor haar is dit een nieuwe activiteit verbonden met de bouwsector, zoals airconditioning en liften.

United Technologies heeft de jongste acht jaar een grote inspanning gedaan om een regelmatige winstgroei te tonen. Dit komt nog niet helemaal in de koers tot uiting, ondanks de stijging van de jongste maanden. Het aandeel verdient volgens veel analisten minstens een koerswinstverhouding van 20. Dat zou een koers van 100 dollar opleveren. De huidige koers is 83,70 dollar. Maar een dergelijke herwaardering van United Technologies veronderstelt natuurlijk dat het beursklimaat in de VS gunstig blijft.

ES

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud