Advertentie

Vijfde meer aanvragen voor Tariferingbureau in 2005

(belga) - Het Tariferingsbureau, het vangnet voor bestuurders die bij klassieke verzekeraars niet of moeilijk aan een autoverzekering geraken, heeft in 2005 12.646 aanvragen gekregen. Dat zijn er 20 procent meer dan in 2004. In totaal kreeg het bureau sinds 1 november 2003 al 24.677 aanvragen.

Dat blijkt uit een antwoord van minister van Economie Marc Verwilghen (VLD) op een vraag van VLD-kamerlid Guido De Padt. Bestuurders die bij verschillende verzekeraars aankloppen en toch niet aan een (betaalbare) autoverzekering geraken, kunnen sinds eind 2003 terecht bij het Tariferingsbureau.

Uit cijfers blijkt dat steeds meer bestuurders hun weg naar dat bureau vinden. Tussen 1 november 2003 en 21 december 2005 ontving het bureau 24.677 aanvragen, waarvan 1.490 in 2003, 10.541 in 2004 en 12.646 in 2005. Tussen 2004 en 2005 is er dus een groei van zo'n 20 procent.

Uit de cijfers blijkt ook dat in 2005 11.054 aanvragen werden goedgekeurd. In 2004 waren er dat nog 9.799. Dat is een stijging van 12,8 pct, rekende De Padt uit.

De meeste aanvragen komen er in de sectie 'Toerisme en zaken - privé-gebruik': 7.923 in 2004 en 9.159 in 2005 (16 procent). Dan volgt het 'Vervoer van zaken kleiner of gelijk aan 3,5 ton': 607 in 2004 en 716 in 2005 (+18 procent) en 'Toerisme en zaken - beroepsgebruik': 455 in 2004 en 453 in 2005. Ook de aanvragen voor 'Tweewielers en gelijkgestelde - privé-gebruik, steeg sterk van 221 in 2004 naar 265 in 2005 (+19,9 procent).

Opmerkelijk is de grote daling bij 'Vervoer van personen' van 337 in 2004 naar 196 in 2005 (-42 procent). Daarnaast telde men eind december 2005 5.571 aanvragen tot hernieuwing van dekking in burgerlijke aansprakelijkheid auto.

Volgens de VLD-volksvertegenwoordiger tonen de cijfers aan dat 'steeds meer bestuurders problemen hebben bij het afsluiten van een verplichte autoverzekering, maar dat deze ondertussen beter de weg vinden naar het Tariferingsbureau'. 'Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat heel wat mensen nog nooit van dit bureau gehoord hebben. Een duidelijke sensibiliseringscampagne lijkt mij dan ook geen overbodige luxe', meent De Padt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud