Beleggers dumpen Japanse yen

De beleggers zoeken hun heil in munten die meer opbrengen dan de yen, want het ziet er niet naar uit dat de Japanse basisrente in 2007 zal stijgen. De weefgetouwengroep Picanol is het meest yengevoelige aandeel op Euronext Brussel.

(tijd) Toshikido Fukui, de voorzitter van de Japanse centrale bank, suggereerde tijdens een toespraak dat de Bank of Japan volgend jaar slechts mondjesmaat de rente zal verhogen. De beleggers ruilden na de toespraak van Fukui de Japanse munt voor hoogrentende deviezen. Hedge funds leenden eerst yens tegen een schamele rente om ze vervolgens te verkopen. Tegenover het Britse pond en de Australische dollar zakte de yen woensdag naar het laagste peil in respectievelijk zeven en negen jaar.

Euro

Ook de euro is een aantrekkelijkere beleggingsmunt dan de yen. De Europese basisrente ligt met 3,5 procent ruim boven de Japanse (0,25 procent). Dat renteverschil loopt in 2007 mogelijk nog op. 'We zullen alles doen wat nodig is om de prijzen volgend jaar stabiel te houden', zei Jean-Claude Trichet , de voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), woensdag in het Europees Parlement.

De woorden van Trichet gaven de euro extra vleugels. 'De ECB stelt zich duidelijk agressiever op tegenover prijsdruk dan de Bank of Japan', zegt Adrian Hughes, de valutastrateeg van Société Générale. De markten houden rekening met minstens een, mogelijk twee Europese renteverhogingen in 2007.

Kaizen-concept

De yen verloor sinds begin dit jaar al 11 procent tegenover de euro. De weefgetouwenproducent Picanol is van alle aandelen op Euronext Brussel het gevoeligst voor schommelingen in de yen. Picanol doet nochtans geen enkele transactie in de Japanse munt. 'Maar onze concurrenten Tsudakoma en Toyota Industries opereren in een yen-omgeving. Hoe lager de yen, hoe scherper ze hun prijzen kunnen zetten', legt Picanol-woordvoerder Frederic Dryhoel uit.

Picanol heeft maar een wapen tegen de zwakke yen: 'Zo veel mogelijk de kosten verminderen en de productiviteit opvoeren. We volgen daarbij een programma van continue verbetering, dat vergelijkbaar is met het Kaizen-concept van Toyota. Het is een werk van lange adem.'

Ook de beeldvormingsgroep Barco telt heel wat Japanse concurrenten. Maar in tegenstelling tot Picanol maakt Barco ook kosten in Japan: de groep koopt er elektronische componenten en stelt er mensen te werk. 'Daardoor is de zwakke yen geen specifiek probleem voor Barco', zegt woordvoerder Jean-Pierre Tanghe.

CDR

Foto Bloomberg

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud