Delhaize: dollardaling nekt betere operationele cijfers

Delhaize kende operationeel een uitstekend jaar. De warenhuisketen slaagde er zowel in België als in de VS in een hogere omzet en hogere marges te realiseren. Bovendien schudde Delhaize in ons land zijn duur imago van zich af, waardoor de groep marktaandeel won.

(tijd) Maar de goedkope dollar en minwaarden op de verkoop van de Tsjechische activiteiten zetten een domper op de koers. Delhaize doet het sinds Nieuwjaar met een winst van 9,6 procent slechter dan de Bel20 (+18%).

Delhaize 'De Leeuw' start het jaar offensief. Om het duur imago van zich af te schudden, verlaagt de keten in Europa de prijs van ruim duizend merkproducten (1). Daarnaast breidt de groep haar goedkope 365-assortiment uit. Met die producten gaat Delhaize de concurrentie aan met de harddiscounters Aldi en Lidl.

Op 20 januari komt het eerste 'harde' nieuws: Delhaize rapporteert een omzetgroei van 4,2 procent over 2006 (2). In België valt het marktaandeel licht terug, ondanks de overname van de keten Cash Fresh. Het minder goede nieuws wordt gecompenseerd door uitstekende verkoopcijfers in de VS, waar Delhaize met winkels als Food Lion en Hannaford driekwart van zijn omzet realiseert.

De jaarcijfers van 15 maart bevestigen de hooggespannen verwachtingen (3). Vooral in de States boert Delhaize goed. De beslissing om bij Food Lion meer producten te verkopen met hogere marges, zoals traiteurgerechten, werpt vruchten af. Ook de schulden zijn stevig afgebouwd waardoor er weer ruimte is voor groei: Delhaize wil wereldwijd 100 nieuwe winkels openen, waardoor het aantal vestigingen zou stijgen tot 2.736.

Begin april volgt nog een zet om marktaandeel in België terug te winnen: alle 128 Delhaize-supermarkten zijn voortaan om 8.30 uur in plaats van 9 uur open (4).

De eerstekwartaalcijfers in mei tonen nog meer beterschap (5). In België slaagt Delhaize er voor het eerst in drie trimesters in meer omzet te realiseren. Delhaize voldoet aan de meest optimistische verwachtingen, maar het aandeel duikt mee in de verkoopgolf die alle beurzen treft. De val is volgens de analisten overdreven: eind juni wijzen ze Delhaize als favoriet aan bij de halfjaarlijkse rondvraag van deze krant (6).

Marktaandeel

In augustus blijkt uit de tweedekwartaalcijfers dat Delhaize marktaandeel afsnoept van marktleider Carrefour in België. Delhaize trekt de verkoopsverwachtingen voor heel 2007 licht op (7).

Vanaf september doet een nieuw element zijn intrede: beleggers beginnen te speculeren op een fusie tussen het Nederlandse Ahold en Delhaize (8). Ahold staat onder druk van belangrijke aandeelhouders om zich op te splitsen, maar het management wil absoluut een opsplitsing voorkomen. De gesprekken tussen de Nederlandse en Belgische ketens gaan ver. Zelfs de Wetstraat wordt over een mogelijk fusiescenario ingelicht. Het probleem is dat Ahold veel groter is dan Delhaize, en de Belgen niet de onderdanige partner in het huwelijk willen worden.

Midden oktober valt de koers terug, wanneer Delhaize en Ahold hun gesprekken afblazen (9). Ahold verkoopt iets later zijn Amerikaanse foodservice-activiteiten.

In november stellen de derdekwartaalcijfers teleur (10). De nettowinst halveert wegens waardeverminderingen bij de verkoop van de Tsjechische dochter Delvita. Eind november heeft Delhaize als dollarverdiener bij uitstek meer last dan de concurrenten van de snel neergaande koers van de Amerikaanse munt (11).

Voor Delhaize is de economie in de VS in 2007 cruciaal, met name de vraag of 'Joe Sixpack' zijn portemonnee blijft openhouden. De analisten geloven in het verhaal. Delhaize kan opnieuw meer investeren, en dat moet op termijn voor meer winst zorgen. SM

Donderdag: Dexia

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud