Euronext Brussel lanceert nieuw speeltje: de speeder

Beleggers kunnen voortaan op Euronext Brussel handelen in een 200-tal speeders: de afgeleide producten die bekender zijn onder de naam 'turbo's'.

(tijd) - Met een speeder kan een belegger die overtuigd is van de evolutie van een bepaalde aandelen- of grondstoffenkoers, een forse winst realiseren. Net zoals warrants en opties zijn ze niet vrij van risico.

Easynext, het niet-gereglementeerde warrantsegment van Euronext Brussel, barst uit zijn voegen. Het segment begon op 29 mei met 300 warrants van Commerzbank. Een warrant is een afgeleid product dat veel gelijkenissen vertoont met een optie (zie vergelijkende tabel). De belegger kan een hefboom realiseren op de winst van het onderliggende effect, maar die hefboom werkt ook in omgekeerde zin waardoor hij ook alles kan verliezen.

Speeder = turbo

Voortaan noteren ook 200 speeders op Easynext, eveneens van Commerzbank. Een speeder is bekender als 'turbo' omdat ABN AMRO deze naam gebruikt voor de hefboomproducten die het in Nederland uitgeeft. 'In Nederland mag alleen ABN AMRO de naam turbo gebruiken, in Frankrijk gebruiken wij de naam 'turbo' en hier opteren we voor 'speeder'', legt Thibaud Renault uit, verantwoordelijk voor de Commzerzbank-producten in Frankrijk en de Benelux.

Prijsvorming

Klik om te vergroten

Het belangrijkste verschil tussen een warrant-optie enerzijds en een speeder anderzijds is de transparantere prijsvorming. De prijzen van opties en warrants kunnen fors wijzigen zonder dat het onderliggende varieert. Dat komt omdat de volatiliteit en de aflopende tijdwaarde een grote impact hebben op de optieprijs. De waarde van de speeder is voor het grootste deel afhankelijk van de prijs van de onderliggende waarde.

 

55.000 Belgen

Renault wijst op het potentieel van de Belgische markt. 'We denken dat zo'n 55.000 Belgen graag handelen in hefboomproducten, hetzij warrants, hetzij speeders. Maar de meeste handelen nu in Parijs of Amsterdam omdat het aanbod in Brussel zo klein is. Vergelijk de dagomzetten in hefboomproducten: 30 miljoen in Amsterdam, 50 miljoen in Parijs, 100.000 euro in Brussel. Toch hebben de Belgen er belang bij om in Brussel zelf te beleggen.'

bel20

Renault doelt op de lagere kosten die sommige internetbanken aanrekenen voor Brusselse transacties. 'Daarnaast is er een fiscaal voordeel: België kent in tegenstelling tot Frankrijk geen meerwaardebelasting.' En Brussel heeft nog een troef. 'In Frankrijk en Nederland duurt het acht werkdagen tussen aanmaak en beursgang van de producten.

Op Easynext is dat beperkt tot drie à vijf dagen. Zo kunnen we snel inspelen op nieuwe behoeften.' Commerzbank belooft in een tiental dagen zijn eerste speeder op de Bel20 te lanceren. 'Op termijn noteren zo'n 1.500 warrants en speeders van Commerzbank op Brussel', weet Renault. De andere emittenten zoals Citibank en ABN AMRO blijven - voorlopig - niet actief in Brussel.

Commerzbank raadt aan maximaal 5 procent van de portefeuille te stofferen met hefboomproducten. 'Dat was een regel die veel beleggers tijdens de hype van 1999-2000 vergaten.'

CDR

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud