'Voedingssector raakt defensief beursimago kwijt'

Aandelen uit de voedingssector presteren sinds begin dit jaar een pak beter dan de beurs in het algemeen. Dat komt omdat bedrijven als Nestlé en Danone een superieure winstgroei realiseren.

(tijd) 'Daar zorgt hun uitgebreide aanwezigheid in de groeilanden voor', zegt Frank Vranken van Fortis Private Bank. 'Maar er is ook een keerzijde. De sector is niet meer zo defensief als algemeen wordt aangenomen.'

Het aandeel van de Zwitserse voedingsreus Nestlé steeg sinds begin dit jaar met 9 procent, terwijl de markt in het algemeen slechts 2 procent vooruitgang boekte. Ook branchegenoten Danone en Unilever doen het circa 3 à 4 procent beter dan de markt. 'Niet slecht voor zogezegd defensieve aandelen', zegt Frank Vranken, hoofd beleggingsstrategie van Fortis Private Bank.

Voedingsbedrijven realiseren traditioneel een omzetgroei die in lijn ligt met die van het bruto binnenlands product (bbp) in het Westen. Maar bedrijven als Nestlé en Danone realiseerden vorig jaar een veel hogere omzetgroei van 5 à 8 procent en stellen voor 2007 een gelijkaardige groei voorop. 'Daaruit vloeit een winstgroei uit van meer dan 10 procent dit jaar', verduidelijkt Vranken. De bedrijven hebben de superieure groei te danken aan twee zaken: de productmix en de groeimarkten.

'Cruciaal is de productmix, of de verzameling van de aangeboden producten. Die bepaalt in belangrijke mate de winstmarge. Waters en yoghurt brengen bijvoorbeeld meer op dan rijst en pastawaren. Een sterke productmix is een vereiste om met een groei van minstens 5 procent te kunnen uitpakken. Bovendien is een omzetgroei in die orde van grootte nodig om de marges te verbeteren', zegt Vranken.

De beursexpert maakt een onderscheid tussen enerzijds Nestlé en Danone, en anderzijds Unilever. 'De nettowinstbijdrage per extra eenheid omzet is het hoogst bij Nestlé en Danone, niet toevallig de twee bedrijven die de omzet met minstens 5 procent zien stijgen. Unilever realiseert daarentegen een groot deel van de winst via kostenbesparingen. Een hoge omzetgroei is nochtans noodzakelijk om hoge kosten voor marketing te absorberen.'

Ontluikende markten

Vranken verwijst verder naar de ontluikende markten. 'Die zijn zeer belangrijk geworden voor de voedingsproducenten. Voor de grote drie, Nestlé, Danone en Unilever, wegen de ontluikende markten voor 35 à 40 procent in de omzet. In de winstgroei stijgt de bijdrage tot 50 procent. Kortom: zonder landen als China of India zou een winstgroei van 10 procent niet haalbaar zijn.' De groeimogelijkheden in de ontluikende markten zijn immens, zegt Vranken. 'De consumenten in Azië en Latijns-Amerika stellen zich niet meer tevreden met rijst en tortilla's. Samen met de verstedelijking neemt de vraag naar koffie, sinaasappel, chocolade en dergelijke er razendsnel toe. Ook dat is een gevolg van de globalisering.'

Als de groeimarkten zo belangrijk zijn voor de voedingsaandelen, kunnen we ze dan nog defensief noemen? Vranken: 'Hun defensief profiel is fors verminderd. Ze lopen een groter risico op contraproductieve beleidsmaatregelen. Deze aandelen zijn risicovoller dan beleggers in het algemeen aannemen.'

Waardering

De voedingsproducenten noteren tegen 18 keer de jaarwinst voor 2007. Ter vergelijking: de markt waardeert de bedrijven uit de Eurostoxx50, de bekendste beursgraadmeter voor de eurozone, tegen 12,5 keer de winst. 'Zelfs rekening houdend met de mooie groei betaal je tegenwoordig een hoge premie', zegt Vranken. 'Bovendien kan je moeilijk rekenen op grote consolidatiebewegingen.' In de sector wordt Danone als een overnameprooi beschouwd. De groep heeft een beurswaarde van 32 miljard euro. 'Maar Nestlé heeft een oorlogskas van hoogstens 5 miljard euro, terwijl Unilever en PepsiCo onder 2 miljard euro zitten. Die bedrijven bulken niet van de cash door de hoge marketingkosten, terwijl durfkapitalisten de sector doorgaans aan zich voorbij laten gaan wegens een gebrek aan expertise.'

Conclusie van Frank Vranken: 'Gelet op de stijging van de grondstofprijzen en de hoge waardering mag er voor deze aandelen nog maar weinig mislopen in de groeimarkten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect