Deme investeert 42 miljoen euro in zeegrintontginning

(tijd) - De Belgische baggergroep Deme heeft 's werelds grootste baggerschip voor de ontginning van zeegrint op grote diepte in gebruik genomen. Het nieuwe schip, de Charlemagne, kostte EUR 30 miljoen. Deme investeerde ook EUR 12 miljoen in enkele Noord-Europese losplaatsen en verwerkingsfabrieken van zeegrint.

De Charlemagne startte maandag met leveringen van zeegrint in het Franse Dieppe. Ook in Le Havre zal worden geleverd. Deme ondertekende daarvoor een contract van minstens 10 jaar met Eurovia, een dochter van de Franse bouwgigant Vinci. Die is op zijn beurt hoofdaandeelhouder van de Belgische ter beurze genoteerde bouwgroep CFE, een van de twee hoofdaandeelhouders van Deme. In Dieppe en Le Havre zal de Charlemagne het grint enkel lossen. In het Nederlandse Vlissingen en in Hamburg werden verwerkingseenheden gebouwd, waar het grint wordt gezeefd en gewassen, voor het kan dienen voor bouwmaterialen.

Via Eurovia krijgt Deme ook ontginningsconcessies voor de Belgisch-Nederlandse kust, en via een partner in Duitsland heeft de baggeraar ook toegang tot de Oostzee. "We mikken op een stevige plaats op de Noord-Europese grintmarkt", stelt Deme-woordvoerder Hubert Fiers, die opmerkt dat Deme met zeegrintontginning een nieuwe markt aanboort.

Hij voorspelt zeegrintontginning op grote diepte een grote toekomst, omdat concessies op rivieren naar alle verwachting op korte termijn verboden worden. Deme heeft dan met de Charlemagne meteen een grote voorsprong op de concurrentie. "Er is geen groter schip", stelt Fiers. De Charlemagne kan tot 10.600 ton laden. Het vroegere grootste schip, de Arco Dijk van het Engelse Ready Mix, heeft een capaciteit van 8.000 ton. Ready Mix en zijn landgenoot Hanson zijn de marktleiders in grintontginning.

De Charlemagne heeft ook het grote voordeel dat hij tot 60 meter diepte kan zuigen. "Dat is steeds belangrijker, omdat door de milieu-eisen de concessies steeds verder moeten worden gezocht", merkt Fiers op. De Charlemagne heeft met ongeveer 40 weken al een hoge jaarlijkse bezetting.

De Nederlandse baggergroep Boskalis laat intussen weten zich terug te trekken als gegadigde voor de baggeractiviteiten van Hollandsche Beton Groep (HBG). Begin deze maand raakte bekend dat HBG wordt overgenomen door het Spaanse bouwconcern Grupo Dragados. Boskalis, de wereldleider in de baggersector, volgt de overname "als een geĆÆnteresseerde en passieve toeschouwer", zei bestuursvoorzitter Rob van Gelder aan de Nederlandse krant het Financieele Dagblad.

Boskalis aasde bijna vijf jaar op de baggeractiviteiten van HBG. In 2001 bracht de Nederlandse baggeraar nog een bod uit op HBG-bagger-dochter Ham. Eerder probeerde Boskalis heel het bouwconcern aan zich te binden. Beide bedrijven waren ook lange tijd kandidaat-koper voor Deme. "Dat Boskalis zich terugtrekt uit de strijd om HBG verandert niets voor ons", stelt Fiers. "Meer dan ooit gaan wij alleen door. Er is geen sprake meer van een overname." Fiers gaf toe dat Deme in het voorbije jaar "zeer goed" presteerde, maar wou geen details kwijt.

BL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud