DAT winstgevend vanaf juni 2002

De mysterieuze groep investeerders die DAT wil kopen, lichtte een tip van de sluier. Morgen richt ze het vehikel op waarlangs ze aandeelhouder wil worden van DAT, de opvolger van Sabena. Een week later wordt het minimumkapitaal gestort en nog een week later gaat het 'nieuwe DAT' van start. Dat vertelden Davignon en Lippens op een persconferentie.

In totaal gaat het om 35 bedrijven of instellingen waarvan enkel de drie gewesten, de vier grote banken en Tractebel met zekerheid bekend zijn. Samen engageerden ze zich ertoe 202,75 miljoen euro in te brengen. Dat is zelfs niet genoeg om van DAT een louter Europese maatschappij te maken. Daarvoor is nog 100 miljoen extra nodig. Die komt van SIC, maar dan moeten de schuldeisers volgende week woensdag het SIC-herstelplan goedkeuren.

Met dat geld is DAT is staat op eigen kracht tegen midden volgend jaar een positief operationeel resultaat te boeken, zegt Frédéric Wirtz, gedelegeerd bestuurder van Arthur D.Little, de consultant die de groep Davignon-Lippens begeleidt. Wil DAT ook intercontinentaal vliegen, dan is 415 miljoen euro nodig. De ontbrekende 112,25 miljoen euro denkt Davignon nog bij andere privé-bedrijven en mogelijk bij de federale overheid te vinden.

De Vlaamse minister-president, Patrick Dewael, liet in het weekeinde verstaan dat de DAT-investeerders niet op extra geld van het Vlaams Gewest moeten rekenen. De drie gewesten leveren 45 miljoen euro van de 202,75 miljoen. Volgens Davignon is het ook niet de intentie van de groep meer te vragen aan de regio's. Als er snel geld gevonden wordt bovenop de 202 miljoen euro, wil DAT de komende weken starten met vluchten naar Entebbe, Kigali en Kinshasa. Als fase II volledig uitgevoerd kan worden, zal DAT 41 Europese en 13 langeafstandsbestemmingen aanvliegen met 45 vliegtuigen. Blijft het bij Europa door een gebrek aan financiering, dan gaat het om 34 Europese bestemmingen met 37 vliegtuigen. De tewerkstelling kan van ruim 900 nu tot hooguit 2.200 banen groeien. Tijdens fase I rekenen de investeerders op 535 miljoen euro omzet en 3,6 miljoen passagiers. Als alle intercontinentale vluchten er komen, loopt dat op tot 800 miljoen euro en 5,2 miljoen passagiers.

Volgens Emmanuel van Innis, financieel directeur van Tractebel, doet DAT het momenteel 'beter dan verwacht', maar een bron zegt dat het overbruggingskrediet van 125 miljoen euro zonder nieuwe investeringen einde december is opgebruikt. Dat krediet moet tegen einde maart 2002 terugbetaald zijn. Lippens zei dat het ondernemingsplan van de investeerders 'waterdicht' is, anders zouden de bedrijven niet meemarcheren. GUM

DAT-investeerders hoevenVirgin niet

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud