'Allochtonen zijn de nieuwe babyboomers'

(tijd) - In Nederland zijn etnisch-culturele groepen big business, zo blijkt uit een studie van het Nederlandse marketingbureau Foquz. Met ruim 2 miljoen mensen en een jaarlijkse nettokoopkracht van ruim 16 miljard euro - tien jaar geleden was dat nog niet eens de helft - zijn allochtonen een steeds belangrijker segment in de Nederlandse consumentenmarkt. Een op twee allochtonen in Nederland is bovendien jonger dan 30. En ze zijn almaar beter opgeleid. Maar hoe zit het in België? Vast staat dat allochtonen in de Belgische steden een veel kleiner aandeel van de bevolking vertegenwoordigen. In Nederlandse grootsteden als Amsterdam en Rotterdam is 1 op 2 inwoners van allochtone komaf. In Antwerpen wonen naar schatting 123.480 allochtonen. Dat is 26,5 procent van de bevolking. In Gent is dat grofweg 14 procent. Het aandeel allochtonen bij de jongeren ligt wellicht een pak hoger. 63 procent van de kinderen in het Antwerpse basisonderwijs spreekt thuis geen Nederlands, althans niet met de ouders. De jacht om de allochtone consument mag in Vlaanderen dan al iets minder dwingend zijn, toch zouden ook consumentenmerken in Vlaanderen hun graantje kunnen meepikken. 'Omdat allochtonen gemiddeld meer kinderen krijgen dan autochtonen, zal het straatbeeld de komende 15 jaar steeds meer bepaald worden door jonge allochtonen', stelt Foquz. Maar hoe bespeel je die markt? René Romer van het Nederlandse 'diversity marketingbureau' Transcity geeft uitleg bij enkele good practices, waaronder Ay Yildiz van Base. Voorlopig is de telecomoperator de enige die in België de kaart van de allochtone consument trekt.