Internet creëert ontrouwe autobezitters

(tijd) - Autobezitters zijn steeds minder trouw aan één automerk. Dat blijkt uit een onderzoek van Microsoft Digital Advertising Solutions. Daarbij wordt gesteld dat deze trend grotendeels toegeschreven mag worden aan het internet. Online informatie verbreedt volgens de onderzoekers immers het gezichtsveld van de consument, waardoor meer merken worden overwogen. De onderzoekers stellen dat het internet door zijn transparantie duidelijk het keuzeproject vergemakkelijkt. 'In de oriëntatiefase gebruikt 67 procent van de autobezitters het internet als eerste of tweede bron', wordt er opgemerkt. 36 procent gebruikt nog brochures als hoofdbron, gevolgd door autobladen, de sociale omgeving en het personeel van de autodealer. Internet biedt volgens de onderzoekers vooral de mogelijkheid tot vergelijkingen. 'Het gaat daarbij om prijzen, modellen, kenmerken en de ervaringen van andere autobezitters', stippen ze aan. Opvallend is wel dat de autodealer een centrale plaats blijft innemen. 'Zware internetgebruikers bezoeken gemiddeld meer autodealers dan occasionele gebruikers', stellen de onderzoekers. 'Waarschijnlijk worden die zware gebruikers juist vooral nieuwsgierig gemaakt naar nieuwe merken en nieuwe modellen, wat het dealerbezoek ten goede komt.