Untitled

Digitale bank Monzo bedreigd

Dankzij corona neemt digitaal bankieren een sterke vlucht, maar nieuwe digitale banken profiteren daar niet altijd van. Dat blijkt uit de cijfers van de Britse neobank Monzo, een van de nieuwe spelers in Europa die hippe bankdiensten aanbiedt via een app.

In een toelichting bij de jaarcijfers zegt Monzo dat binnen- en buitenlandse betalingen met kaarten, de activiteit waar de bankenbestormer het meest aan verdient, zwaar zijn teruggevallen. Ook de organische klantengroei is gedaald omdat de mond-tot-mondreclame afneemt door de lockdownmaatregelen. Het bedrijf vreest - net als klassieke banken - hogere kredietverliezen. Met betalende formules wil Monzo extra inkomstenbronnen aanboren.

De groep rekent dat er dit jaar 1 miljoen nieuwe klanten bijkomen, een tragere groei dan vorig jaar. Toen verdubbelde de klantenbasis tot 4,4 miljoen. Het verlies voor belastingen steeg vorig jaar wel fors, van 47 miljoen pond tot 114 miljoen pond.

De lagere vooruitzichten leidden ertoe dat de waardering van Monzo bij een kapitaalronde in juni 40 procent lager was dan bij de vorige ronde. Omdat corona verdere kapitaalrondes kan bemoeilijken, moet Monzo waarschuwen dat er significante twijfels zijn over de toekomst van het bedrijf. Het moest eerder al werknemers ontslaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud