Untitled

H.Essers vervoert al een kwart van vracht per trein

Het is opvallend dat H.Essers bij de grootste twee overnames van de voorbije twee jaar geen vrachtwagens (‘wielen’) overnam, maar tanks. Die isotanks hebben dezelfde afmetingen als standaardcontainers en kunnen zowel op vrachtwagen als op schip en trein.
Volgens Bervoets is het een bewuste strategie te kiezen voor intermodaal transport, een slimme combinatie van vervoer per vrachtwagen, trein of schip. ‘Het past in onze duurzaamheidsaanpak, maar de dure files spelen uiteraard ook een rol. Vrachtwagens gebruiken we almaar vaker alleen voor het voor- en natraject. Op de hoofdlijnen worden dat treinen en schepen. Waar we enkele jaren geleden nog maar 10 tot 15 procent per trein of schip konden vervoeren, is nu al 45 procent van ons materieel multimodaal inzetbaar. Dat moet over enkele jaren 70 procent worden. In volume vervoeren vandaag 25 procent via het spoor.’
‘De trein geeft ons en onze klanten ook meer zekerheid. Tijdens de coronacrisis stonden onze vrachtwagens wel eens voor gesloten grenzen. Ook sommigen luchtlijnen, naar China bijvoorbeeld, vielen weg. Maar treinen zijn blijven rijden.’
In maart kwam H.Essers nog in het nieuws met een investering van 30 miljoen in een containerterminal naast het Albertkanaal, op de voormalige Ford Genk-site. Samen met de Hasseltse bouwgroep Machiels wordt het eigenaar en uitbater van de terminal. De zogenaamde Port of Limburg zal op kruissnelheid het equivalent van 175.000 vrachtwagens van de weg halen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud