Advertentie

Untitled

Digitale assistente Kate debuteert in december

KBC pakt vanaf begin volgende maand in België uit met Kate, een digitale stemassistente die klanten op basis van artificiële intelligentie zal bijstaan. Kate, die in eerste instantie in de mobiele app wordt geïntegreerd, is nog het best te omschrijven als het bankenzusje van Siri en Alexa, de stemgestuurde assistentes van Apple en Amazon.

Kate moet het mogelijk maken om via spraak bepaalde verrichtingen te doen -geld overschrijven naar een andere rekening, verrichtingen opzoeken, of claims indienen voor verzekeringsschade. Maar tegelijkertijd biedt de nieuwe toepassing ook voorstellen om je energiebudget te beheren, biedt ze kortingen aan bij retailers of helpt ze je reisbudget in orde te brengen.

Bij de lancering in december zou Kate 14 toepassingen moeten bieden. De bedoeling is dat daar vanaf volgend jaar maandelijks twee nieuwe toepassingen bij komen. De digitale assistente is in eerste instantie bedoeld voor klanten in België en Tsjechië, de twee grootste thuismarkten van KBC. Later komen daar de bedrijfsklanten bij.

Kate moet het uithangbord worden van de nieuwe digitale strategie die KBC donderdag voorstelde. Klanten waren al meer en meer via digitale kanalen aan het bankieren, en de coronacrisis heeft die trend alleen maar versneld. Vandaar dat KBC haar business vanaf nu volledig wil afstemmen op de digitale verkoop. Binnen drie jaar moet op groepsniveau meer dan 40 procent van de verkoop van bankproducten digitaal gebeuren, voor verzekeringen gaat het om meer dan een kwart. Om dat doel te bereiken wil de bank en verzekeraar ook nauwer samenwerken met spelers in financiële technologie, KBC sluit ook niet uit dat het fintech-bedrijven zal overnemen.

Door de snellere digitalisering bezoeken klanten steeds minder een bankkantoor. Maar de nieuwe strategie betekent niet dat KBC nu meteen zijn kantoornetwerk versneld zal afbouwen. 'We hebben de afgelopen jaren kantoren gesloten als bleek dat ze te weinig werden gebruikt', zei topman Johan Thijs tijdens een gesprek met analisten. 'Dat zullen we blijven doen. Maar we kunnen nu onmogelijk zeggen hoeveel vestigingen er in de toekomst nog zullen worden gebruikt door onze klanten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud