Advertentie

Untitled

Vier vragen aan transporteconoom Stef Proost (KU Leuven)

  • 1. Is dit een effectieve maatregel om de files terug te dringen?
    ‘Absoluut, het is hoog tijd dat we ons fileprobleem aanpakken en er is veel evidentie dat zo’n tol in de spitsuren een stuk van het verkeer wegsnijdt. Bij de invoering ervan in Stockholm verdween 20 procent van het verkeersvolume.’
  • 2. Zijn er geen andere maatregelen om de files tegen te gaan?
    ‘Ze hebben dat al vaak geprobeerd. Als je mensen meer laat thuiswerken, komen er extra auto’s bij omdat het verkeer vlotter loopt. Hetzelfde met de aanleg van meer rijvakken. We zien dat je per 10 procent meer kilometers aan rijvakken ook 10 procent meer verkeer hebt. Je kan ook extra treinen inleggen naar Brussel, maar ook daar zitten we met een spitsprobleem.’ 
  • 3. Brussel wijst op een economische meerwaarde van 1 à 2 procent. Is die er?
    ‘Zeker. Dat Brussel opnieuw vlotter bereikbaar zal zijn, leidt tot tijdswinst en komt de economische activiteit ten goede. De arbeidsmarkt begint bovendien veel beter te functioneren. Iemand kan een job weigeren als hij daarvoor te lang in de file moet staan, terwijl hij wel het ideale profiel heeft. Voor de inwoners is er de betere luchtkwaliteit en minder geluidshinder. Alleen het effect op de verkeersveiligheid is onzeker, want met minder auto’s op de weg gaan mensen sneller rijden.’
  • 4. Is de stadstol niet onrechtvaardig voor Wallonië en Vlaanderen?
    ‘Vlaanderen en Wallonië hebben ook de kans gehad om dat te doen, maar ze hebben dat verzuimd. Ik denk dat Brussel ook van plan is een stuk van de inkomsten te delen met de andere gewesten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud