Untitled

Leerkracht Hanne Lefèvre: 'Veel onlogische regels blijven bestaan'

'Ik denk niet dat er veel mensen geholpen zijn met deze hervorming', zegt Hanne Lefèvre (34), leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen in een school in Gent. 'Leerkrachten kunnen sneller vastbenoemd worden, maar dat is maar een kleine bijsturing. Het probleem is veel groter.'

Na vijf jaar lesgeven kreeg Lefèvre een vaste benoeming voor 15 uur, maar vorig jaar botste ze hard op de tekortkomingen van het systeem. 'In mijn school was ik de enige die cultuurwetenschappen gaf en die uren kwamen open voor een benoeming. Het was logisch dat ze naar mij zouden gaan, maar opeens stelde iemand uit een andere school zich ook kandidaat. Omdat hij al voor enkele uren vastbenoemd was en ik toen nog niet, kreeg hij voorrang. Ook al was mijn directeur heel tevreden over mijn werk. Dat was zeer demotiverend. Hij is nu voor het leven benoemd voor wat toch als mijn job aanvoelde.'

Zulke onlogische regels leiden ertoe dat voor beginnende leerkrachten een vaste benoeming vaak een lijdensweg is. Nochtans creëert het uitblijven ervan veel onzekerheid. 'Je wordt eind juni ontslagen en je weet pas eind augustus met zekerheid of je weer aangenomen wordt', zegt Lefèvre.

In Lefèvres geval kwamen uren vrij, maar dat is niet altijd het geval. 'Mijn school groeit, dus bij ons is dat geen probleem. Maar je kan net zo goed jaren op een school werken zonder dat er uren vrijkomen', zegt Lefèvre.

Het is niet altijd simpel om anciënniteit op te bouwen. Jonge leerkrachten doen vaak interims in verschillende scholen en netten, en die anciënniteit wordt niet gewoon opgeteld. Ook het diploma speelt mee. 'Het systeem is verouderd en nog niet helemaal mee met nieuwe diploma's.' FE

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud