Advertentie

Denemarken: Maersk Mc-Kinney Moller

Maersk Mc-Kinney Moller toont aan dat je geen schurk moet zijn om een enorm vermogen op te bouwen en te figureren in deze reeks. De Deense ondernemer maakte van de familiale A.P. Moller-Maersk Group de grootste scheepvaartgroep ter wereld. Maar zowel de rijkste man van Denemarken als zijn onderneming probeert zoveel mogelijk het daglicht te schuwen.

Foto: Belga

De Deense economie wordt dikwijls als een voorbeeld beschouwd voor de rest van de wereld. Het inkomen per inwoner is bijna het hoogste ter wereld, de werkloosheid is zeer laag, de begroting vertoont een groot overschot en de bevolking geniet van een uitgebreide sociale bescherming.

Toch is Denemarken geen paradijs op aarde. De hoge sociale uitgaven en de grote overheid moeten worden gefinancierd door de belastingbetaler. Denemarken heeft na Zweden de hoogste belastingdruk van de Europese Unie. Ondanks de hoge belastingdruk scoort Denemarken goed op de lijstjes die de concurrentiekracht en het ondernemingsklimaat van landen vergelijken.

Privacy

Maersk Mc-Kinney is niet volledig een selfmade ondernemer. Hij erfde de scheepvaartbedrijven D/S Svendborg en D/S 1912 die zijn vader Arnold Peter Moller had opgericht. Maar Mc-Kinney is wel de man die de scheepvaartgroep uitbouwde tot een wereldimperium.

De in 1913 geboren Mc-Kinney trad in 1940 toe tot de directie van de familiebedrijven. Hij werd in 1965 gedelegeerd-bestuurder, toen zijn vader overleed.

De ondernemer is erg gesteld op zijn privacy. Hij geeft bijna nooit interviews. 'Ik denk niet dat een gesprek veel verschil zou maken voor uw artikel', antwoordde een woordvoerster toen het persbureau Bloomberg enkele jaren geleden een interview vroeg.

Ook de scheepvaartgroep stelt zich discreet op. De twee bedrijven werden jarenlang door de beurs van Kopenhagen vrijgesteld van de publicatie van halfjaarresultaten.

Een brand op een Deense scheepswerf illustreerde vorig jaar nog die geheimzinnigheid. Een website die foto's publiceerde van het brandende containerschip Emma, kreeg zoveel bezoekers dat hij crashte. De meeste bezoekers van de website waren geen ramptoeristen, maar reders en scheepvaartanalisten die probeerden te achterhalen hoeveel containers het schip kon vervoeren. Enkele maanden later werd de Emma in Rotterdam getoond aan journalisten. Maar slechts één fotograaf, een werknemer van Maersk, werd toegelaten aan boord.

In 1993 fusioneerden de twee scheepvaartbedrijven tot A.P Moller-Maersk (Maersk). Mc-Kinney trad datzelfde jaar af als gedelegeerd-bestuurder en werd opgevolgd door Jess Soderberg, een niet-familielid. Hij bleef wel voorzitter van de raad van bestuur tot hij 90 jaar werd.

Mc-Kinney is zonder twijfel een zeer succesvol ondernemer. De beurswaarde van de scheepvaartgroep groeide van 57 miljoen euro in 1965 tot 33,6 miljard euro vandaag. Het tijdschrift Forbes raamt het persoonlijk vermogen van Mc-Kinney op 6,5 miljard euro. Hij is daarmee de rijkste persoon van Denemarken.

Mc-Kinney is getrouwd met een Amerikaanse en erg pro-Amerikaans. Volgens het Financieele Dagblad is de bedrijfscultuur een mengeling van de Amerikaanse ambitie en financiële gedrevenheid met de Deense stugheid en geslotenheid.

Zeebrugge

Maersk is de grootste operator van containerschepen in de wereld. De scheepvaartgroep bezit of gebruikt meer dan 600 containerschepen en exploiteert 40 containerterminals, waaronder een in Zeebrugge. Ze is actief in 125 landen en telt 110.000 werknemers. De familie bezit 55 procent van de aandelen en 75 procent van de stemrechten.

Mc-Kinney heeft in Denemarken een zeer goede reputatie. Hij werd 'ridder van de olifant', een titel die doorgaans wordt voorbehouden voor leden van de koninklijke familie of staatshoofden.

Maar de liefdadigheid van de miljardair is soms controversieel. Mc-Kinney financierde het operagebouw van Kopenhagen en besliste zonder veel inspraak over de locatie en de architectuur.

Wouter VERVENNE

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud