Nederland: John De Mol

John De Mol wilde voetballer worden, maar omdat hij inzag dat hij daarin niet de allerbeste kon zijn, koos hij voor de media. Nooit wilde hij genoegen nemen met een tweede plaats. Toen hij en zijn tv-kompaan Joop van den Ende in 2000 hun mediabedrijf Endemol voor 5,5 miljard euro aan Telefonica wisten te verpatsten, investeerde hij uiterst succesvol in tientallen ondernemingen en bouwde hij opnieuw een media-imperium uit.

(Foto: Belga)

John de Mol wordt vandaag 52, en hij is met de allergrootste onderscheiding geslaagd in zijn grootste droom: rijk worden. Zijn zus, de actrice en presentatrice Linda de Mol, gaf tijdens een televisiebiografie het volgende citaat van haar broer toen hij jong was: 'Eén miljoen gulden is mooi, maar 10 miljoen is beter en 15 miljoen nog beter.'

De droom over miljoenen guldens is intussen ver overtroffen door de miljarden euro's van de werkelijkheid. Het blad Forbes schat het vermogen van John de Mol op 1,7 miljard euro. Bronnen in Nederland spreken over 2 tot 2,5 miljard euro. Daarmee is De Mol de op twee na rijkste Nederlander, na Charlene de Carvalho-Heineken, de erfgename van het Heineken-brouwimperium, en Frits Goldschmeding, de stichter van de uitzendgroep Randstad.

De Mols keuze voor de media was bijna vanzelfsprekend, nadat hij zijn avontuur in het voetbal had stopgezet. Zijn vader John Senior was zanger en stond bekend als de 'Nederlandse Frank Sinatra'. Maar vader was ook directeur van de piratenzender Radio Noordzee Internationaal. Zoon De Mol leerde er de stiel, eerst als technicus voor diskjockey 'Joost den Draaier' (Willem van Kooten), later zelf als dj. Hij stapte echter snel over naar de televisie. Voor de zender Tros produceerde hij onder meer de uiterst succesvolle 'Showbizzquiz'. Maar De Mol verwierf pas nationale bekendheid toen hij in 1976 huwde met de tien jaar oudere zangeres Willeke Albert, twee jaar geleden verkozen tot de 'stoutste vrouw in Nederland'.

Export

De Mol zag als een van de eerste Europeanen in dat televisie ook een exportproduct kan zijn. Daarom richtte hij in 1979 een eigen productiebedrijf op. De eerste jaren verliepen moeilijk. Zijn vriend Willem van Kooten moest financieel bijspringen om een faillissement te vermijden. Maar De Mol bleef dag en nacht aan de uitbouw van zijn bedrijf timmeren.

Ook om zich te ontspannen was hij met geld bezig, via zijn lievelingsspelletje Monopoly. Bezeten door zijn winaarsmentaliteit noteerde hij nauwkeurig op de dozen wie de spelletjes won. Het werk en het jachtige leven kostten hem zijn huwelijk.

Eind jaren tachtig kwam de grote doorbraak met 'Medisch Centrum West', een ziekenhuisserie die onder meer in het Duits en het Afrikaans werd vertaald. De doorbraak van de commerciële televisie in Europa leidde bovendien tot een grotere vraag naar programma's. In 1994 fuseerde De Mol zijn bedrijf met het productiehuis van Joop van den Ende tot Endemol. De onderneming deed goede zaken, maar pas in 1997 bedacht De Mol samen met enkele medewerkers de kip met het gouden ei: het programma 'Big Brother'. Het goedkoop te maken format werd wereldwijd een kijkcijferkanon. Amper één jaar nadat 'Big Brother' voor de eerste keer op televisie was gekomen, bood de Spaanse telecomgroep Telefonica in volle beurshype 5,5 miljard euro voor Endemol. De twee eigenaars twijfelden geen seconde.

Het grote geld lokte helaas ook figuren uit de onderwereld. De politie verijdelde een ontvoering van De Mols enige zoon en acteur Johnny. John de Mol werd ook voor miljoenen euro's afgeperst alvorens de schuldige werd gevat.

Met het geld van Telefonica stichtte De Mol de investeringsmaatschappij Talpa (Latijn voor 'mol', en intussen omgedoopt tot Cyrte Investments). Toen de koersen in 2002 en 2003 uiterst laag noteerden, kocht hij massaal belangen in telecom- en technologiebedrijven. Hij verdiende tientallen miljoenen euro's door aandelen van het telecombedrijf Versatel verschillende keren te kopen en te verkopen. Later deed hij het hele pakket van de hand aan het Scandinavische Tele2, waardoor Versatel uit de AEX-index verdween. In de sector bezit De Mol nog belangen in bedrijven als Completel en het Belgische Telenet.

Momenteel probeert De Mol een nieuw media-imperium uit te bouwen. Hij kocht een belang in de krant De Telegraaf, en hij heeft enkele radiostations. Zijn tv-zender 'Tien' haalt echter magere kijkcijfers. Zijn grote droom is Endemol opnieuw in handen te krijgen. De slaagkansen zijn groot. De Mol brengt samen met Mediaset, de groep van Sylvio Berlusconi, en de zakenbank Goldman Sachs, weldra een bod uit.

Serge MAMPAEY

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n