Twitter, TV en de dingen
Twitter heeft haast met zijn beursgang, zo lijkt het wel. Analisten maken uit de prospectus op dat het wel eens 15 november zou kunnen worden. Maar belangrijker is de vraag hoe het bedrijf verder denkt te groeien en waar het geld wordt verdiend.
Een heel opvallende deal is die met Comcast. Hierbij gaat Twitter zijn gebruikers in de VS in staat stellen een programma te bekijken of op te nemen door een tweet te sturen. Het past volledig in de strategie van het bedrijf om in te spelen op smartphones en tablets als tweede of derde scherm. U weet wel: het idee is dat mensen televisie kijken en ondertussen reageren via de microbloggingdienst. Hier zouden lucratieve deals met programmamakers en zenders kunnen uit voortkomen.
Programmamakers zouden speciale tweets kunnen versturen met een 'Kijk nu' knop, die toegang geeft tot meer informatie. Comcastabonnees gaan via Twitter ook direct kunnen kijken of opnemen op hun mobiele toestellen.
Mellisa Tolentino op SiliconANGLE ziet nog meer mogelijkheden. Nu al zijn er geeks die hun huis laten tweeten: bijvoorbeeld dat de planten dringend water nodig hebben, dat de verwarming nog volop werkt ook al is er niemand thuis enzovoort. Daarbij worden uiteraard ook sensoren gebruikt en komt wat programmeerwerk bij te pas. Dat soort toepassingen kan veel gemakkelijker worden gemaakt zodat Twitter ook voor een breder publiek tot een afstandsbediening wordt voor heel wat meer producten dan alleen maar de televisie.
Sciencefiction? Of is Twitter goed bezig zijn strategische positie als communicatieplatform verder uit te bouwen?
Meest gelezen
- 1 Nieuwe telecomoperator Digi duikt met tarieven stevig onder de concurrentie
- 2 Klimaatvoluntarisme Depraetere jaagt coalitiepartners op stang
- 3 Hoe klop je de MSCI World-index: de succesformule van de alfa-meesters
- 4 Belegger schrikt van fitnessambities Colruyt
- 5 Onderzoek naar Didier Reynders: Nationale Loterij wijst op tweede verdachte spelersrekening