5 favoriete aandelen van Eva Fornadi (Comgest)

Heineken heeft zich goed gepositioneerd in nichemarkten en zeker ook in alcoholvrij bier. ©REUTERS

Eva Fornadi is fondsbeheerder bij de Franse fondsenboetiek Comgest. Fornadi beheert het Europese aandelenfonds Comgest Growth Europe Opportunities Fund.

Straumann | Tandimplantaten

Het Zwitsers bedrijf is met meer dan 20 procent marktaandeel wereldwijd dé toonaangevende aanbieder van tandimplantaten. Dat is een stabiele groeimarkt, mede door de vergrijzing in het Westen en de welvaartsgroei in de opkomende landen. Straumann investeert ook meer dan zijn concurrenten in onderzoek en ontwikkeling. 

Het coronavirus leidt ertoe dat in verschillende landen niet-urgente tandoperaties worden uitgesteld, maar dat zal een tijdelijk effect hebben op Straumann. De bedrijfswaardering is dankzij de beurscorrectie aantrekkelijk genoeg om over een korte periode van minder winstgroei heen te kijken.

Ambu | Anesthesie

Ambu heeft een wereldreputatie in de anesthesie met producten voor kunstmatige ademhaling. Het Deense bedrijf verkoopt ook endoscopen - in strumenten om lichaamsholten van binnen te bekijken. Het verwacht veel groei uit de verkoop van duodenoscopen - voor het onderzoek van de twaalf vingerige darm - voor eenmalig gebruik, die de risico’s op infecties verminderen. Het afgelopen jaar was tumultueus voor Ambu. Maar het vertrouwen herstelde toen bleek dat grote concurrenten zich ook op eenmalig gebruik richten, Ambu een gereputeerde voorzitter aanstelde en het bedrijf besloot zijn duodenoscopen rechtstreeks te verkopen (niet via distributeurs). 

GN Store | Hoorapparaten

Het Deense bedrijf is de vierde producent van hoorapparaten, met een wereldmarktaandeel van 17 procent. Het aandeel is om twee redenen interessant. De vraag naar hoorapparaten stijgt jaarlijks met 4 à 6 procent, wat ruimschoots de prijsdruk van 1 à 2 procent compenseert. Ook is GN Store innovatief: zijn producten zijn bijvoorbeeld te bedienen via de mobiele telefoon. De afgelopen jaren is het marktaandeel verder gegroeid. 

Veel leveranciers van GN Store bevinden zich in China. Hoewel het bedrijf redelijk grote voorraden aanhoudt, bestaat een kans op leveringsproblemen. Maar dat geldt ook voor de concurrenten. 

L’Oréal | Cosmetica

Het nummer een op de markt voor cosmetica en professionele haarverzorging boekt een aanzienlijk deel van zijn autonome groei in Azië. De jongste kwartaalcijfers waren ongelofelijk goed voor zo’n groot bedrijf. Een vertraging in de wereldwijde economische groei door corona kan de opkomende middenklasse in Azië raken, maar zal vooral vervelend zijn voor minder goed gekapitaliseerde concurrenten. Die zouden zich gedwongen kunnen voelen om succesvolle onderdelen te verkopen en uitgaven voor onderzoek en marketing terug te draaien. Daardoor kan l’Oréal zijn marktaandeel in zijn structureel aantrekkelijke markt verder uitbouwen.

Heineken | Bier

Wellicht een lastige naam voor  een Belgische belegger, maar het Nederlandse bedrijf is een marathonloper. We kochten onze eerste positie in 1996 en nog altijd zijn de vooruitzichten bemoedigend. De biergroep heeft een prima positie op groeimarkten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika verworven. Het merk Heineken laat een mooie en erg rendabele groei zien. En het bedrijf heeft zich goed gepositioneerd in nichemarkten en zeker ook in alcoholvrij bier.

Eva Fornadi ©antoinedoyen.net

Heineken investeert bovendien continu in de waarde van zijn merken. Daar doet een tegenvallend kwartaal (of een aantal) door het coronavirus niets aan af. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud