5 favoriete aandelen van Hamish Chamberlayne

Een ruimteschip uit de Star Wars-serie is een van de blikvangers in het Disney-park in Californië. Later dit jaar lanceert Walt Disney de streamingdienst Disney+ waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn. ©BELGAIMAGE

Hamish Chamberlayne is hoofd maatschappelijk verantwoord beleggen bij de vermogensbeheerder Janus Henderson. Zijn vijf favoriete aandelen komen uit uiteenlopende sectoren.

Autodesk | Software

Autodesk is de mondiale marktleider op het gebied van ontwerpsoftware voor architecten en ingenieurs. Het belangrijkste doel van Autodesk is de impact op de samenleving en het milieu te optimaliseren. Met 18 miljoen gebruikers en slechts 4 miljoen betalende abonnees valt nog veel winst te halen uit de overgang van Autodesk naar een software-als-servicemodel.

Daarnaast ontwikkelt Autodesk nieuwe software voor de bouwsector, waar de overheid het gebruik van tools verplicht om de efficiëntie te verbeteren en afval te verminderen. We zien in de komende vijf jaar een winstgroei van minstens 100 procent.

Walt Disney | Media

Walt Disney is actief in animatiefilms, live action, televisieprogramma’s, sportuitzendingen en themaparken. De missie is mensen te inspireren en informeren via storytelling, iconische merken, creativiteit en innovatieve technologie. Later dit jaar lanceert het de streamingdienst Disney+ en we denken dat dat een impact zal hebben op de winstcreatie van het bedrijf. Met de overname van 21st Century Fox heeft Disney een ongeëvenaarde bibliotheek van content. De wereldwijde aantrekkingskracht van zijn intellectuele eigendom zou miljoenen abonnees moeten aantrekken.

Adidas | Sportartikelen

De schoenen- en kledingfabrikant Adidas wil met zijn producten niet alleen een actieve levensstijl aanmoedigen, maar is ook een leider op het gebied van duurzame productie en het stimuleren van de circulaire economie. Zo verwerkt het kunststoffen uit de oceaan in producten. We verwachten dat Adidas de komende jaren een sterke winstgroei geneert dankzij producten die worden afgestemd op de consumententrends voor een actieve levensstijl, de groei in Noord-Amerika (waar de marktpenetratie relatief laag is) en een verbetering van de marge.

AIA | Verzekeringen

AIA is een pan-Aziatische verzekeraar uit Hongkong met een breed scala aan producten waaronder pensioenspaarplannen, levens- en ziektekostenverzekeringen. In landen als Thailand, Maleisië, India, China en Indonesië is de markt vrij onderontwikkeld. Bovendien is het sociaal vangnet er beperkt, waardoor de vraag naar gezondheids- en pensioenproducten groot is. De ondervertegenwoordiging van verzekerings- en spaarproducten in veel Aziatische landen biedt AIA groeipotentieel. In de ontwikkelde markten is de vergrijzing dan weer de drijvende kracht achter levensverzekeringen.

Shimadzu | Meetapparatuur

Shimadzu is een Japanse fabrikant van analyse- en meetinstrumenten. Dankzij verbeterde prestaties van de instrumenten groeit het aantal toepassingen (veiligheidstesten voor voedsel en milieu, de gezondheidszorg).

Hamish Chamberlayne ©rv

Shimadzu heeft een sterke franchise in China en India, waar de kwaliteitscontrole op geneesmiddelen en milieuanalyses de belangrijkste pijlers zijn. De vraag naar Shimadzu’s analytische meetapparatuur neemt toe in verschillende markten, waaronder biofarmaceutisch onderzoek, medicijnenproductie, diagnostiek in klinische geneeskunde, materiaalonderzoek en milieutests.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect