‘Belegger onderschat de impact van nulrente op groeiaandelen'

David Polak

Dankzij de nulrente is een dollar winst in 2030 (bijna) evenveel waard als een dollar winst nu. ‘En dus kan een belegger het zich veroorloven geduldig te zijn’, verklaart David Polak van Capital Group de stevige klim van groeiaandelen. Polak heeft 36 jaar ervaring in de financiële sector.

1/ Moeten aandelenbeleggers vandaag gaan voor aandelen die duur ogen maar stevige groei beloven, of voor aandelen die nu goedkoop ogen?

David Polak: ‘Het onderscheid tussen groei en waarde hield misschien steek in de jaren 80, maar is nu voorbijgestreefd. Wat heel belangrijk is en vaak nog onderschat wordt, is de impact van de nulrente. Die gunt beleggers de luxe geduldig te zijn. De waarde van een dollar die een bedrijf in 2030 zal verdienen is bijna evenveel waard als de waarde van een dollar nu.’

‘Neem Amazon. Beleggers focussen daar al jaren op nettowinst in plaats van op vrije kasstroom. De webgigant oogt al jaren duur omdat hij een groot deel van zijn cashflow herinvesteert in sectoren waar hij veel opportuniteiten ziet. Die investeringen beginnen nu te lonen. Die sterke vrije kasstroom, die niets anders is dan toekomstige nettowinst, is de rode draad bij veel grote technologiebedrijven die een steeds dominantere positie in verschillende domeinen aan het uitbouwen zijn.’

2/ Met andere woorden: die nulrente is een onderschatte factor bij de forse opmars van groeiaandelen, zeker op Nasdaq, in 2020?

Polak: ‘Zeker. Maar niet alleen die nulrente. Er is nog een factor die beleggers onderschatten: het internet. Dat is voor technologiebedrijven als Facebook een mondiaal distributieplatform met een marginale kostprijs van nul. Door het internet is de bereikbare markt plots de wereld. Neem Netflix. Die wereldmarktleider in streaming kon in één dag (6 januari 2016, red.) in 138 landen actief worden. Hetzelfde geldt voor e-commerce. Die sector is op zich al in opmars, maar de pandemie heeft ook de doorbraak van de betaaldiensten versneld. Dan denk ik aan een bedrijf als PayPal. Dat slaat niet alleen munt uit dat we steeds meer aankopen online doen, maar ook uit dat we tijdens de lockdown allemaal verplicht thuis zaten en vanuit onze woonkamer vlot en veilig wilden shoppen. En eindelijk tijd hadden om onze PayPal-account te installeren (lacht).’

3/ Zijn er ook structurele groeiers buiten de klassieke Big Tech?

Polak: ‘Uiteraard. Dat wordt vaak vergeten. Nu gaat de aandacht logischerwijs naar de middelen om Covid-19 te bestrijden, maar de pandemie versnelt ook de digitalisering van de gezondheidszorg. In de Verenigde Staten beloopt de kostprijs van alle gezondheidszorg 19 procent van het bruto binnenlands product. Dat is onhoudbaar. Wees maar zeker dat bedrijven die inspelen op een grotere efficiëntie de komende jaren structurele winnaars zullen blijken. Denk aan bedrijven als Insulet, voor een efficiëntere bediening van diabetespatiënten, aan Regeneron, een innovatieve biotechspeler in antilichamen, of aan de Deense bloedspecialist Genmab.’

‘Ook de klassieke industrie belooft de komende jaren enorm boeiend te worden. De combinatie van artificiële intelligentie en robotisering opent mogelijkheden. Het kan plots goedkoper dan gedacht blijken dat fabrieken weer in eigen land opereren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud