Robeco: 'Maaltijdbezorgers zijn nu pas aantrekkelijk geworden'

Volgens Jack Neele, de fondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends, moeten beleggers vooral maaltijdbezorgers, streamingdiensten en huisdieren in de gaten houden.

1 U bent onlangs in maaltijdbezorgers gaan beleggen. Waarom nu?

Jack Neele: ‘Eerder maakten die bedrijven alleen maar grote verliezen.  Ze konden die dragen omdat beleggers bereid waren te blijven investeren. Maar bij steeds meer beleggers begint het door te dringen dat dit misschien geen verstandige strategie is. Daardoor voelen maaltijdbezorgers een toenemende druk om winst te maken. Het gevolg is een fusie- en overnamegolf in de sector. Takeaway nam onlangs JustEat over. Het Duitse Delivery Hero heeft overnames gedaan in het Midden-Oosten. En in Amerika zie je dat Grubhub na een aantal periodes van slechte cijfers zichzelf te koop heeft gezet.'

'Door het toenemende aantal fusies ontstaan  grote monopolies, waarbij steeds één dominante speler actief is in een land. Als je 95 procent marktaandeel in een land hebt, kan je met maal-tijden bezorgen ineens wel goed geld verdienen. Dus zijn maaltijdbezorgers nu wel aantrekkelijk.’

2 Welke trends ziet u op het gebied van streaming?

Neele: ‘Daar is de trend duidelijk: steeds meer mensen knippen hun kabel door en nemen een streaming-abonnement. Zeker in Amerika is die keuze aantrekkelijk, want kabeltelevisie kost daar al snel 100 dollar per maand, terwijl je voor een streaming­abonnement zo’n 8 dollar kwijt bent. Je ziet dan ook dat Amerikanen massaal de schaar pakken. Alleen al in het vorige kwartaal is het aantal huishoudens met een kabelabonnement met 16 procent gedaald.'

'We beleggen in onlineondernemingen die bijvoorbeeld dierenvoeding bezorgen.'
Jack Neele
Robeco

'Daarom investeren we in grote streamingdiensten die munt slaan uit die grote trend. We krijgen van klanten soms de  vraag of die aandelen niet te duur zijn. Ze hebben een punt, want de koers-winstverhouding van streamingaandelen zijn erg hoog. Maar voor kwalitatief goede bedrijven met mooie groeikansen betaal je een hogere prijs. Andere aandelen zijn misschien goedkoop, maar dat zijn ze waarschijnlijk voor een goede reden. Het gezegde luidt niet voor niets ‘goedkoop is duurkoop.’

3 Een andere trend is de humanisering van huisdieren. Wat verstaat u daaronder?

Neele: ’Steeds meer mensen behandelen hun huisdier alsof het hun kind is. Het gevolg is dat de westerse samenleving meer geld aan huisdieren uitgeeft. We beleggen in onlineondernemingen die bijvoorbeeld dierenvoeding bezorgen. Dat zijn vaak grote zware pakketten waar mensen liever niet mee sjouwen. Na een tijdje weten mensen wel hoeveel voer hun hond of kat iedere maand opeet, zodat ze een maandelijks abonnement kunnen afsluiten. Voor die ondernemingen is dat geweldig, omdat ze een heel goed beeld hebben van hun toekomstige om­­zet, waardoor ze beter kunnen plannen.'

'Daarnaast is de huisdierensector, net als de voedingssector voor mensen, minder gevoelig aan de economische conjunctuur. Bij een recessie zie je dat mensen misschien minder uit eten gaan, maar op hun huisdieren besparen ze meestal niet.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud